Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 298 ggr
Sandra12345
0

klippa klor ( kollat videos)

Hoppas någon snäll trevlig själ där ute kan hjälpa mig. Jag har bästa tekniken för att kunna klippa min kanins klor, men vågar inte klippa. Jag har kollat videos och så, men de visar inte ordentligt vart pulpan är. Såhär är det, hennes klor är ljusa men ändå mörka på vissa ställen. Inuti klorna ser man tydligt ett streck som går från inuti och ner. om ni förstår vad jag menar. ÄR DETTA PULPAN? hennes klor är väldigt vassa, känns långa. men om de där strecket är puplan som man inte ska klippa i så finns de ingenstans att klippa..för strecket går ut till hela klon. Skumt.

Arcade-Foodie
0

Du kan pröva att göra några press med klotången, om kaninen inte drar bort tassen när du trycker ner så är du inte vid pulpan. Gör själv typ 3 st sånna små tryck på klon innan jag klipper. Då en av mina kaniner har svarta klor, så kan inte se pulpan. Ibland kan man lysa en lampa för att se ungefär vart pulpan är och sedan göra extra trycken för att sedan klippa :)

Arcade-Foodie
0

Du kan pröva att göra några press med klotången, om kaninen inte drar bort tassen när du trycker ner så är du inte vid pulpan. Gör själv typ 3 st sånna små tryck på klon innan jag klipper. Då en av mina kaniner har svarta klor, så kan inte se pulpan. Ibland kan man lysa en lampa för att se ungefär vart pulpan är och sedan göra extra trycken för att sedan klippa :)

Namiko
0

Jag använder en ficklampa om jag har svårt att se pulpan, sätt lampan bakom klon så brukar den synas bra. På ljusa klor ser pulpan rosa ut. Strecket du beskriver låter som pigment, pulpan går inte hela vägen ut till klospetsen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Chinesecrestedlover
0

#0 Klor oavsett färg blir "blankare" ju närmare pulpan man kommer. På svarta klor kan man säga att när det ser ut som att man bitit i en lakritsbåt så ska man sluta klippa. 

Även på vita klor ser det annorlunda ut när man närmar sig pulpan, det blir liksom mindre matt och mindre "frasigt". 

Om man klipper lite lite i taget så brukar det gå fint. Då har man större möjlighet att hinna se förändringen och kan därmed undvika att klippa i pulpan. 

Sen vill jag också skriva att även om du skulle råka klippa i pulpan så är det inte hela världen, det gör ont en kort stund och blöder en stund (kan se ut som ett blodbad, speciellt om djuret har vit päls…men är inte så farligt som det ser ut). Skulle det hända så finns blodstoppspulver men man kan också använda sig av vanligt potatismjöl eller bara trycka mot det en stund ex. med en bit papper/bomull tills det slutar blöda. 

Att klämma på klorna som beskrivits ovan skulle jag personligen inte lita på, djur kan dra åt sig klorna, hoppa till etc. fast man inte är i närheten av pulpan så inte det bästa måttet. 

Som #3 skriver så låter det som du beskriver snarare som pigment än pulpan. Pulpan finns inuti klon och kan vara olika lång beroende på ex. gener, hur ofta djuret klipps tidigare osv. men går inte hela vägen ut i spetsen av klon. 

Om man klipper sällan kan pulpan bli längre men den kommer ändå inte gå hela vägen ut. Det är dock (enligt veterinär jag pratat med) en myt att man kan fixa för långa pulpor genom att klippa jättekort/alternativt i pulpan för att få den att dra sig tillbaka.

/Chinesecrestedlover

Arcade-Foodie
0

#4 Det är lätt att se skillnad när en kanin drar tillback för att de rycker till eller för att man är nära pulpan. Har spralliga kaniner och man lär sig fort skillnaden, när man känner sin kanin. De reagerar helt olika enligt mig :) Så jag tycker det är bra att göra extra tryck innan man klipper. Speciellt för att ge kaninen en chans att dra bort tassen om man är för nära pulpan, vilket blir lätt när man inte ser den.

Chinesecrestedlover
0

#5  Bra att det fungerar för dig…men jag har som sagt en annan erfarenhet (av att ha klippt klor på olika djur under 25+ år) och det är att de kan dra tillbaka tassen oavsett var du är på klon och jag skulle som sagt personligen inte lita på den metoden. 

Jag tycker metoden med att klippa lite i taget och se på klon var jag är är en betydligt säkrare metod (och det fungerar dessutom bra på vilken djurart som helst). 

Har man t.ex. ett djur som hatar kloklippning så kommer den med stor sannolikhet dra till sig klon bara man petar på den och det säger ju ingenting om att man är nära eller inte nära pulpan. 

/Chinesecrestedlover