Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 278 ggr
Sandra12345
0

Ormskinn i hö

Hej, jag hittade ormskinn i mitt hö från lissma gård, ringde dom och de tyckte inte det var något konstigt eftersom de plockas från naturen, hon sa att det t.om förekommit råttor och en gång en levande orm hon själv upptäckte o plockade bort. Självklart de kommer ju från naturen jag köper det. Men de var oerhört äcklig suprise att få i sitt hö, sen tänker jag också de kan ju ha salmonella bakterier på sig? Kan de finnas andra sjukdomar min kanin kan drabbas av genom att ha ätit från höet?

Herveaux
2

Salmonella smittar genom reptilens avföring så ett ömsat skinn är nog ingen större smitthärd.

Om du har möjlighet kan du göra som en god vän till mig och sprida ut nyköpta höet på en presenning utomhus och fösa igenom det för att se om påsen kommer med några "extra överraskningar". Då kan man peta bort dem (och kassera på lämpligt vis) på en gång och slippa få något extra i handen när det är dags att fodra kaninerna.

Jag har inte hö-ätare själv men jobbar i ett stall och där är nog det märkligaste jag hittat i hösilaget en bordsgaffel. Oväntat tillskott till besticklådan. 😃

// Harley