Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 388 ggr
kaninalskaren06
0

Brutet ben på kanin?

Jag skulle ta ut min kanin i trädgården på baksidan med sele och koppel på. Av någon anledning så trasslar han in sig med kopplet lite när jag sätter ner honom (jag brukar alltid vara väldigt noga med sånt, tro inget annat! )och han får direkt panik och börjar springa runt som bara den, jag försöker förtvivlat trassla ut det medan han springer runt men det gör ingen nytta. Tillslut börjar han även skrika, ett högt hjärtskärande skrik (nästans om ett barn skrik) och han fortsätter bara skrika. Han springer in i en buske med några taggar och trasslar in sig lite mer. Sedan på andra sidan busken så lägger han sig ner platt, helt platt på gräset. Min mamma skyndar sig dit och lyfter in honom. Min syster märker att kopplat har dragits jätte hårt runt hans högra bakben, Det ser ut som att han haltar. Klandrar mig själv något rejält. Är rädd att om det är brutet kanske man msåte avliva? Han är bara 1 år ungefär.. Tacksam för svar.

Uppkatten
1

Om benet är brutet så kan det nog i många (de flesta?) fall opereras och fås att läka. Men ett ben kan förstås få många andra typer av skador. Kontakta er veterinär för undersökning!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Att kaninen skrek kan bero på att den var riktigt, riktigt rädd, det behöver alltså inte bero på smärta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Oliviaarvidsson
0

Hej! Jag har upplevt precis samma sak! Min kanin fastnade i ett galler och skrek jättehögt. Men sen blev den normal.

sp0ngeb0b
1

Tyvärr tror jag inte att man brukar försöka läka brutna bakben på kaniner. :( Har läst något om att det blir alldeles för svårt eftersom de är så beroende av sina bakben till typ allt de gör. Min kanin skadade sitt framben en gång, då var jag livrädd att behöva avliva henne. Tack och lov var det bara en liten skada och det gick över av sig själv efter att jag gav henne lite medicin och tog bort alla möjligheter till att hoppa upp på saker (för att hon skulle vila benet).

Men om han haltar måste du gå till veterinären med honom!! Det är jätteviktigt, annat är djurplågeri. Vill du kan du prova klämma på benet som du tror är skadat. Kläm/tryck lite överallt och se om han rycker till eller något annat tecken på smärta. Du får prova flera ggr på samma ställe eftersom kaniner ju som vi vet kan rycka till när man håller i dem. Om du inte hittar någon punkt som han har ont i tror jag att du kan avvakta, men hittar du något måste du ta honom till veterinären. Vill/kan du inte klämma får du åka ändå. Och helst så snart som möjligt, annars kan det bli värre.

Uppkatten
2

#4 Googlar man på brutet bakben på kanin så nämns: undersökning-röntgen-operation. Läs här t ex:

http://veterinaren.nu/kanin/skador/frakturer/benbrott-och-ledskador-kanin

Chinesecrestedlover
0

#0 Beklagar att detta hände dig och din kanin. Som någon redan nämnt så behöver dock inte det faktum att han skrek bero på smärta eller att han skadade sig. 

Kaniner skriker när de blir riktigt, riktigt skrämda, det är ett "dödsskrik" = skriket de ger i från sig om ett rovdjur är efter kaninen (de är ju bytesdjur). Han blev med stor sannolikhet väldigt rädd i och med att han blev "fasthållen" i sitt ben (alltså i hans värld, han kan ju inte veta att kopplet fastnat). 

Jag hade en kanin som lyckades göra illa sin bakfot (antagligen fastnade han i på något sätt), kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog eller om vi ens märkte det med detsamma eller när det läkt, hans fot såg lite "konstig ut" om man tittade noga, lite "böjd" typ. (han var min första kanin och det hände när han var ung = jag var inte så gammal själv). Hur som helst var jag vill komma med denna historia är, han läkte ihop fint och levde ett långt liv trots detta (han blev över 11 år). 

Som andra skrivit undersök och se om han verkar reagera när du klämmer osv. och om det inte verkar som han skrek av enbart skräck så ta honom till veterinären för undersökning. Det är dock absolut inte säkert att ni kommer behöva avliva honom, även om han skulle ha skadat sig (om det är vad som krävs om han brutit benet låter jag vara osagt, det vet jag inte riktigt hur det fungerar i och med att en kanin ju "hoppar", dock är de ju inte speciellt tunga djur så bör kunna gå att "lappa ihop"). Kaniner har i allmänhet en galet bra förmåga att läka. 

Hade vid ett annat tillfälle en kaninhona som jag tog hem efter att hon hittats skadad ("vildkanin" eller alltså en unge till frisläppta kaniner som levde vilt vid en gård jag praktiserade på i yngre tonåren). Hon hade antagligen attackerats av en katt och var tillsynes förlamad när jag tog med henne hem (de ville slänga in henne i en vägg…😮). Jag tränade med henne flera gånger varje dag och liksom "stödde" hennes ben osv. Några veckor senare sprang hon runt på egen hand och hon levde sedan ett normalt kaninliv, fick sju ungar osv. Hade kvar lite "nervryckningar" i rumpan när hon satt, ingenting annat märktes av hennes tidigare "förlamning". Snällare kanin får man leta efter, hon var en riktig pärla…som kunde ha slutat sitt liv som unge om jag inte varit på plats då hon hittades, hon blev runt 8 år. 

Förövrigt har jag själv varit med om att en kanin trasslade in sig lite i sitt koppel, skrek i högan sky, talade om hur rädd hon var (högg mig…vilket med den kaninen visserligen inte var direkt ovanligt, haha…hon hade lite ehm…temperament) men var sedan fullständigt normal och hade inga som helst smärtor eller problem när jag tagit loss kopplet. Hon skrek helt enkelt i panik, inget annat. 

Lycka till och hoppas att din kanin mår bra och klarar sig fint. Klandra inte dig själv för hårt, sådana här saker händer ibland. 

Mvh/Chinesecrestedlover