Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 547 ggr
Sandra12345
0

kan man byta hö "snabbt"

Heej, jag brukar köpa lissma gårds hö till min kanin, består utav timotej hö, ängshö osv.

Men nu är de snart slut, och jag kan inte åka långt under corona tiderna och köpa det till henne, särskilt för de området är extremt drabbat av corona. Så närmaste butiken jag har , har enbart smily hö ( i det så består det dock av samma typ av hö ). Går det bra att bara byta märke sådär? eller blir dom dåliga i magen? osv? Dock när jag tidigare tittat på just smily hö märket har jag inte tyckt om vad jag sett. ser inte jättefräscht ut, men hoppas på att kunna hitta någon påse som ser bra ut. 

Sen kan jag inte beställa hem heller……för höet är slut om  en dag, leveransen kommer inte komma hit.

Fridaaaa
0

Aldrig fasat in och ut hö :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
0

Förutsatt att höet är av bra kvalitet borde det inte göra något att byta märke.

Om du köper nytt kanske du kan införa det lite gradvis tillsammans med det gamla och successivt byte ut det?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Arcade-Foodie
0

Jag byter hö snabbt men har alltid varit noga att ha koll på kaninernas mage. Hade en kanin som fick magstopp och gick bort efter byte av hö 😅 Så det är alltid bra att ha koll på ombyte av hö, när kaninerna blir äldre.

Jills
0

Har också funderat på det. Man säger ju att man ska vara så noga med pellets, varför inte när det gäller hö? Med tanke på att hö är en så stor del av kosten. Vad tror ni kunniga?

Magi-cat
0

Kanske för att hö är en naturlig kost och hö varierar naturligt beroende på var och när det växer?

Hur det är med den i affärer inköpta produkten hö vet jag inte.

Kanske kan länken ge någon ledning. Det ska tydligen inte vara för mycket alfalfa.

https://firstvet.com/sv/fragor/320/vad-aer-bra-hoe-till-en-kanin

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tiger tok
0

Beror väl på hur känslig kaninen är. Men om man köper storbal skiljer det ofta väldigt i kvalite och grässort, har inte gett några problem här iaf

Chinesecrestedlover
0

Aldrig "fasat in" hö och aldrig upplevt problem med det. Däremot tar jag det försiktigt i början på våren med gräs/maskrosor samt då jag ska byta kraftfoder.