#0 Alltid bra dem har någonstans (eller fler ställen) att gömma sig på.
Jag har satt ihop två flyttkartonger och gjort hål så min kanin kan ta sig igenom från ena sidan till andra och sen satt fast dem under mitt pusselbord. Sen gillar han även att gömma sig under soffan eller under sängen i sovrummet och han har även en plats under köksskåpen (där det även saknas golv så han kan ligga direkt på cementen under varma sommardagar). Sen är han ofta upp i soffan (mycket eftersom han får sin mat där) men annars (eftersom han är blind) så brukar han inte hoppa upp på saker.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag ser ingen poäng i att göra en sitthylla till en frigående kanin. Det finns ofta passande ställen i hemmet redan. Min kanin har två favoritplatser, under en stol och under mitt skrivbord. Där spenderar han större delen av sin tid. Han kan gömma sig under soffan eller sängen om han vill men han är inte mycket för att gömma sig. Anledningen till att man ska ha en sitthylla i buren är just för att det annars bara är en öppen yta utan skydd, i ett hem finns det möbler som fungerar precis lika bra. Sen kan man ge kaninen ett hus om man vill men finns det andra lämpliga gömställen så är det inget måste.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Okej! Jag har en innebur till honom som kommer vara öppen, där inne kommer han ha toalett och mat. Så har jag haft det förut med min tidigare kanin. Men jag tror att jag i början kanske kommer ha honom i buren när jag är borta, när han är en liten unge. Eller är det bra att börja med frigående direkt?
Jag kör bur när de ungar för att träna att gå på låda och ha dem i en kontrollerad miljö. Men sen låter jag dem springa löst i huset ^^
Har inte haft någon speciell sitthylla till mina, de hoppar ju upp på sängar, stolar och bord ändå. Gömställen hittar de själva, under möbler osv :)
Håller med övriga. Sen upplever jag att inte alla kaniner är speciellt intresserade av att hoppa upp på saker heller. Min ena kanin är alltid på golvet till exempel, medan min andra kanin ibland hoppar upp på holen, transportburen jag har framme som gömställe och på sängen. Det är nog mest för att hon är nyfiken i en strut. Så är kaninen intresserad av att hoppa på saker är det nog bra att öka de möjligheterna, annars räcker det nog med gömställen och någon enstaka hoppmöjlighet.
Har man kaniner inne så blir det ju att de kan gömma sig under möbler och sitta på möbler osv. (vilket borde räknas som lagenligt, det handlar ju om att de ska kunna sitta på och gömma sig under någonting)… men man kan ju ändå ha små gömställen som tunnlar och hus för att göra det lite mer "kaninanpassat" hemma.
Hett tips? är att inte ställa något "hopp-bart" för nära diskbänken bara, haha. Min Dumbo kluns hoppade upp på diskbänken när han precis kommit hit…hade klantat mig och råkat placera ett "kartonghus" för nära😉
Sitthylla (dvs. en vanlig trist hylla i buren)…har nog mina kaniner knappast någonsin använt…dock brukade vissa av mina utekaniner gärna balansera på taknocken på sina små hus som de hade i hagarna (de var byggda som små villor med sadeltak)😃. Tyvärr finns dessa hus inte kvar längre, tiden och årstiderna tog ut sin rätt…men önskar att jag hade de kvar, de var så söta (min pappas fina bygge, nu är han dock sjuk och kan inte bygga längre😕…och jag har tummen mitt i handen, haha).
Speciellt en dam (en albino dvärgvädur/dvärgvädursmix) älskade att stå på bakbenen på huset och spana, hon såg antagligen sämre än de övriga kaninerna och ville verkligen se sin omgivning, haha.

Dumbo min "lilla" kluns <3