Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 769 ggr
Marshmello
0

Jag tror min kanin är döv

Redan när hon kom hit, så tyckte att hon betedde sig på ett annat sätt än mina tidigare kaniner har gjort. Hon reagerade inte på dammsugaren, försökte aldrig springa iväg ifrån något högt ljud. Reagerade inte när vi hade hantverkare här som borrade massor så det lät HÖGT (fast jag stängt dörrar och så). Hon brydde sig inte alls.

Och om jag går in till henne och hon sitter med ryggen emot mig (men inte sover alltså, utan bara .. sitter), och jag pratar/ropar på henne, så bryr hon sig inte. Men om jag står och väntar på att hon ska vända sig om (och pratar med henne samtidigt), och hon plötsligt vänder sig om så blir hon JÄTTErädd för att jag står där, trots att hon borde veta om det för att jag har stått där ett bra tag.

Och hon är VÄLDIGT social, så jag har så svårt att tro att hon hör mig. För när hon väl SER mig, så ruuusar hon emot mig för att vara med mig, VARJE gång.

Men, det finns väl inget jag kan göra? Jag tänkte ifall det finns något man kan ha som låter högt kanske..? Jag tänkte typ hundvisselpipa eller något, om det kunde vara så att kaniner hör det..? Jag tänkte om man kan göra henne  uppmärksam på att man är påväg in i rummet, för jag vill ju inte att hon ska bli så rädd. :( Om det är så att hon kanske hör lite och man kunde låta på något speciellt sätt, så att hon iallafall kunde förstå att någon kommer in i rummet.

Men ville mest skriva av mig, min fina Winnie. <3

Marshmello
0

Och, hon är helt GALEN i pellets. Och om hon ser att jag häller upp pellets, så springer hon dit direkt och mumsar. Men om jag skakar på den men hon sitter bredvid mig bara, så reagerar hon inte.
Och om hon sitter med ryggen mot skålen och jag häller upp (vilket hon inte verkar höra), och hon sen vänder sig om efter ett tag för att kolla vad jag gör, så blir hon jäääätteglad för att se att det plötsligt är pellets i skålen. Så… Det känns tyvärr som att det också bekräftar att hon hör väldigt dåligt.

Therese7
0

Jag misstänker också att min kanin är döv eller iaf hör väldigt dåligt. Jag brukar blåsa på henne för att hon ska känna igen min lukt (eller andedräkt antar jag haha vad weird det låter). Typ om hon sitter i sitt hus så blåser jag in i huset så hon ska fatta att jag är utanför. Vet inte alls om det kmr funka för dig men det har funkat okej för mig :)

En fråga också, har du sett att din kanin kan sitta stilla och se fokuserad ut och röra lite på öronen fram och tillbaka? Jag trodde att det var ett tecken på att dom hör för att dom sitter och lyssnar på nåt så därför misstänker jag att hon hör dåligt bara men jag är inte alls säker på om det stämmer.

Therese7
1

Aha oj jag kollade fel på datumet såg jag nu, den här tråden är ju jättegammal haha