Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7545 ggr
[
2014-01-22, 21:18

Sätta ihop kaniner= bråk. Normalt?

Jag provade att sammanföra min hona på 13 veckor med en äldre kastrerad hane (3  år).

Först nosade de på varandra och han började tvätta henne i ansiktet, hon satt stilla och blundade.

Men efter en stund blev det oroligt, de jagade varandra, sprang i cirklar runt varandra, och det såg ut som att han försökte sätta på henne…     Och hon försökte bita honom.

Jag särade rätt fort på dem, meningen är inte att de ska bo tillsammans förrän om ett par månader.

Är det vanligt och normalt att kaniner beter sig såhär när man sätter ihop två kaniner som inte känner varandra? 

Vad kan man förvänta sig när de ska försöka bo tillsammans?  Ska skaffa en helt ny stor bur som de ska få flytta in i samtidigt.

Zabbio
2014-01-22, 21:45

Ja. De gör upp rangen. Jagandet är ett positivt tecken - det visar att de inte är inne på att försvara sitt revir utan är beredda att ''diskutera'' saken. Speciellt om det vänder.

De behöver få göra upp och det kan   flyga pälstussar och liknande. Små bett är möjligt (men inte altid) Om de lägger sig ner och sparkar mot varandra och inte slutar innan du hinner fram (eller gör det om och om igen) så brukar jag sära på dem. Annars är det största och vanligaste problemet jag stött på inte några svåra skador, utan att de inte slutar gnabbas, dvs de småbråkar eller en kanin sitter alltid inträngd i ett hörn. Då funkar de inte bra ihop enligt min mening, bägge ska våga hoppa runt. Om de putsar varandra är det ett mycket bra tecken. Hannar brukar tycka om ungdjur. Att han blev lite het på gröten är inte så konstigt, både dominans och ..tja. Även utan kulor är det en hanne. Men iom att han putsade först och att hon vågade säga ifrån så tror jag att han kan  lära sig att inte vara på henne ständigt.

Se till att de har ordentligt med utrymme, minst ett par kvadratmeter, och vars ett bo/gömsle eller fler. Ha gärna grejjer i buren/hagen som skymmer sikten så att de inte tvingas se varandra dygnet runt, utan kan välja att gå undan lite.

Klipp klorna  ett par dagar innan hopsläpp, slipa dem  gärna lite runda också om kaninerna accepterar det.

Sära inte på dem om det inte är absolut nödvändigt (de ligger ner och slåss eller någon blir trängd och får stryk). Putsande är super,  jagande är bra, korta jaganden med pauser emellan är bra. Bitskador, om bägge svarar på anfall och ingen viker undan osv är inte bra. Att ligga på sidan och slåss är mest riskfyllt (som sagt, klipp klorna). Om de fortsätter bråka i flera dagar eller om en blir utfryst/sitter intryckt i en vecka utan att våga sig fram mer och mer så tyder det på att de inte funkar ihop. Sådant kan ibland avhjälpas med att andra kaniner kommer in och ändrar gruppdynamiken, utrymmet görs större med fler distraktioner osv. Men det finns inga garantier.

Lycka till :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel. 
[
2014-01-22, 22:22

Tack för ett mycket bra och utförligt svar!

Jag har en bur med rasthage på ca 4 kvadratmeter på gång till dem, men den ska byggas färdigt, och så måste det bli lite varmare ute först :-)

Ja, hannen bestämmer över sin nuvarande lilla flock, bestående av en vuxen hona och en unge på 11 veckor.    Ibland ryker han ihop med den vuxna honan, och jagar och nafsar henne, men den unga honan har han aldrig rört, vad jag sett i alla fall.

Sussi Sörensen
2014-01-22, 23:48

Tack för ett bra och konkret handgripligt inlägg som hjälper mycket. DET tycker jag är bra.

Sussi Sörensen
2014-03-05, 11:25

Hittat en hona efter lite letande och valde den som verkade mest hanterad och miljötränad som troligast skulle kunna trivas med att vara i lägenhet och med annan kanin.
Har nu fått prova mig fram med en sedan december kastrerad 5 årig dvv hane och en hona på 1 1/2 år som kom i början av februari. Har ingen större erfarenhet av kaniner i pluralis men sedan nu dryga 1 månad tillbaka har jag gjort så här:

1. "Nätdejta" vecka 1-2. Låt dem stå i burarna sidan om varandra och få känna in lukt och väcka intresse. De kan alltid lägga sig på golvet av buren då kanten skymmer då de ligger ner. En hylla de kan sitta på.
De kan vara ute var för sig så den nya blir bekant och säker på sin nya omgivning.
2. Tygtrasor. Dessa skiftades om att ligga i respektive kanins bur. Bökar med och kissar på för att sen kunna luktas på av den andra i lugn och ro.

3. Växelvis boende. Låt dem få sova eller vara i varandras bur växelvis kortare och längre tid. Mina fick vara över natten och skiftade på morgonen.
Hanen har jag haft längst så såg till att han inte kunde komma in i köket då jag släppte ut honan. Hon blev nyfiken och hoppade in i hans bur. Lät henne hoppa in och ut ett par gånger innan jag stängde den och lät hanen komma in igen. Då hoppade han in i hennes bur så var det klart.
4. Vecka 3-4: Träff på neutral mark. I mitt fall vardagsrummet. Då jag var osäker på hur jag skulle tolka deras signaler bjöd jag in en mer kaninkunnig person vid mötet som var ungefär 30-40 minuter. Inga större aggressioner/utfall. Hade vattenspruta i beredskap.
Mötet upprepades med längre interaktionstid så tillslut blev det 2-4 timmar ute. Stängde in dem för att de skulle kissa och äta i buren. Sen ut igen.
5. Träff i direkt anslutning till buren. När de visade att det var okej, tvättade sig, åt ur hand, nosade och tvättade varandra lite, fick de träffas utanför burarna i köket. Det var då inga problem med försvar eller liknande.
Nu är de ute flera timmar och det diskuteras lite om vem som ska bestämma. Honan vill rida på hanen men han är inte villig att acceptera det då då lägger hon sig. Hanen eller honan har nog inte varit så ren och proper sedan de var ungar då de båda tvättar varandra ömsint och noga. :-)
Lycka till!

Den grå är hanen och den fläckiga är honan den nya.

SagaSelma
2020-04-06, 20:47

går det att sätta ihop en 5 årig hon kanin med en yngre. Honan är ej kastrerad men väldigt snäll men visar att hon styr över sig själv. Rekommenderar ni att testa, vill inte att någon av dom ska skada sig.

Sandra12345
2020-04-13, 22:57

undrar samma^dock är min kanin hona bara 11 veckor, men funderar på att sätta ihop henne efter kastration med en hane (liten) eller en vuxen hane som är kastrerad kanske är bättre?

sp0ngeb0b
2020-04-14, 08:02

#5, #6 Jag är verkligen ingen expert men hona-hona och hona-hane ska ju vara de bästa kombinationerna så det bådar ju gott. Det bästa är om båda är kastrerade för att minska risken för att de bråkar för mycket. Är inte expert men troooor inte att ålder spelar så stor roll.

Upp till toppen