Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 400 ggr
Kastanj_
4/4/20, 11:32 AM

Kaninen kommer inte ut på dagen

Har precis skaffat en dvärgvädur. Han är 8 veckor. Igår var han ute och undersökte nedanvåningen under uppsikt. Hade honom även i knät och gosade en bra stund, det nästan kurrade om honom 😊 Men idag har vi knappt sett honom. Klappade honom försiktigt i buren men sen sprang han in i huset och gömde sig. Är dom mest trötta på dagen och vill vara ifred?

Annons:
Maleficum
4/4/20, 12:06 PM
#1

Kaniner är främst aktiva tidig morgon, kväll och på natten så mitt på dagen brukar de flesta kaniner ligga och vila.

Sen är han ny i ditt hem och kan behöva lite extra tid för att känna sig helt hemma och trygg! Bästa är om han har möjlighet att få komma ut och utforska när han själv vill i sin egna takt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
4/4/20, 3:52 PM
#2

Din kanin är ny, min kanin när han var 8 veckor gömde sig ofta när han såg oss. Men eftersom han var i samma rum som allt hände så blev han snabbt van med mig springande runt honom. Han var van vid mig när han var 3 månader. Tycker inte du ska stressa för mycket med din kanin. Istället bygg upp eran relation långsamt och låt honom ta det i sitt tempo. Sitt bredvid buren och prata, ta ut och hoppa i ett område där du kan ligga ner/sitta och läsa medan han utforskar dig. Men se till att din kanin har gömställen så den kan gömma sig om den blir rädd eller vill vara i fred. Att vara för mycket på en kanin kan leda till en Rädd kanin. Rekommenderar att läsa om kaniners signaler och se på video ”how to bond with a rabbit” på youtube eller läs om det ^^ Ger detta tipset, då jag själv tog över en aggressiv kanin. Då förra ägaren var för mycket på honom och tolkade inte hans signaler fel. Hos mig är han jättegosig och väldigt lätt att hantera. Men i början innan jag tränade honom var han hemsk. Han var 4 månader när jag fick honom och man kan fortfarande se hans osäkerhet ibland. Men om de första ägarna hade gjort rätt från början skulle de också ha haft en jättesnäll och gosig kanin ☺️

Kastanj_
4/4/20, 6:04 PM
#3

Tack för tipsen! Nu i eftermiddag kom han ut och kom självmant fram till mig när jag satt på golvet, han fick lite sallad och blev gladeligen klappad 😊 Ska jobba på tålamodet😉 Dock en annan fråga, märker att han gärna vill "dra" i mattan med tänderna. Vi är inte så rädda om mattan utan tänker mer om det är skadligt för honom. Vill ju inte säga till honom nu när han precis fattat att jag inte är farlig 😆

[EM_L]
4/7/20, 9:58 AM
#4

#3 Sålänge han inte får några trådar i sig borde det vara okej. Min dvärgvädurs hane på lite mer än 3 månader tenderar att gräva och dra i kläder, mattor.

Upp till toppen
Annons: