Annons:
Etikettallmänt
Läst 859 ggr
Sandra12345
3/20/20, 7:58 AM

Kan ni sova med eran kanin i samma rum?

Hej, jag undrar precis som rubriken lyder om ni kan somna trots eran kanin/kaniner i samma rum? Har ni dom lösgående/i bur eller play pen isåfall? Upplever att många som klagar på att de inte kan sova med kaninen i samma rum har kaninen instängd i en bur så kaninen för oväsen genom att tugga på gallret, eller gräva i plastlåda, eller så har dom vattenflaska som låter. Är det vanligt beteende att t.ex bita på galler för kaniner? Eller att t.ex välta sin toalettlåda?

Annons:
Arcade-Foodie
3/20/20, 8:07 AM
#1

Min kanin är i sin bur under natten. Blir 1000ggr värre om han hoppar lös. Då han sätter igång och gör glädjeskutt och leker klockan 04:00. Så om han inte är i sin bur så kommer jag ha en kanin i ansiktet som hoppar omkring. När han är i buren så leker han i sin bur eller leker när han blir utsläppt och får springa lös i huset igen. Mina kaniner gnager inte på gallret, så det är inget jag har lagt märke till. Jag hör bara hö tuggande och ibland när min kanin ramlar ner från sin hylla när han sover för djupt.

Sandra12345
3/20/20, 8:39 AM
#2

#1 Är det okej av mig om jag täcker överdelen med filtar? jag har en playpen och hört att detta under natten får kaniner att känna sig mer trygga och tydligen också ska bli lugnare av det? plus att jag tror min nya kanin inom 1 vecka kommer lärt sig hoppa över och springa överallt när jag försöker sova. så genom att täcka för så kan ju inte kaninen hoppa över staketet?

Sandra12345
3/20/20, 8:41 AM
#3

#1 en off topic fråga, jag var dum och köpte en katt-tält till kaninen, tänkte oh mys ju för henne. MEN nu innan jag ska hämta min kanin började jag inse hmmmm materialet är lite luddigt så kollade vad dden innehöll och de var fårull(hade ingen aning när jag köpte) och så stod det 100% polyester. ÄR det safe? eller inte? För jag har hört att fleece filtar som bur underlag när man har playpen ska vara bra för deras tassar osv och inte tråda sig.

Namiko
3/20/20, 8:58 AM
#4

Uttråkade/understimulerade kaniner kan ofta bita på gallret och stöka runt massor i buren. Jag har min frigående i hela lägenheten, men köksdörren är stängd på natten. Han brukar komma upp i sängen en stund på kvällen och nu när det börjar bli ljusare blir han även mer aktiv på morgonen, så vissa dagar vaknar jag av att han springer runt och gör glädjeskutt ovanpå mig. Det är något jag är okej med för jag skulle aldrig kunna stänga in honom i en bur. Kaniner är gryning och skymningsdjur, jag vill att han ska ha plats att röra på sig när han är som mest aktiv, vilket brukar vara runt 4 på morgonen under sommarhalvåret.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sandra12345
3/20/20, 9:11 AM
#5

#4 stör det din sömn mycket? Juste, vad har du för golv i din lägenhet? Hört att kanin kiss är extremt svårt att få bort från golv och hela golvet kan bli förstört. Har ljust golv, och därav är jag väldigt rädd för att låta min nya kanin vara överallt. skulle kunna leva med att få lite kissfläckar i sovrummet som jag senare kan täcka för med mattor när folk kommer på besök.  Hur torkar du bort kiss som hamnat fel? 

Och brukar kaniner bita på bordsstolar? lister? Många i usa iaf säger ofta i vloggar att deras kaniner biter sönder deras trä lister på dörrar och runt om …. skulle va en mardröm för mig. Men i sovrummet kan leva med fulare sovrum även om allt är nyrenoverat. haha

Sandra12345
3/20/20, 9:13 AM
#6

#4 funderar själv på att täcka hela golvet överallt med filtar tills jag lärt känna henne och vet vad hon har för sig och vart hon gillar att kissa. MEN en del säger att de försvårar rumsrenligheten för att de gillar att kissa där uppsugningsförmågan är bra tydligen.

Annons:
Namiko
3/20/20, 10:11 AM
#7

#5 Han stör inte min sömn mer än min hund och katterna gör :P Jag är van att bli väckt av djuren ibland, det händer inte varje natt så jag får tillräckligt med sömn ändå.

Jag har haft ett par kaniner som tuggat på lister men det brukar ofta gå att undvika om kaninen har tillgång till färska grenar, rönn brukar vara en favorit för dom kaniner jag haft. Min nuvarande kanin är helt rumsren, möbelsäker och har varit det sen jag skaffade honom. Jag har en bit plastgolv som botten i hans lilla hörna där toalådan står så golvet är skyddat ifall han skulle kissa utanför kanten nån gång.

Kiss på golvet städas bäst med ett milt rengöringsmedel och torka med ättika efteråt för att få bort lukten och minska risken att kaninen kissar på samma ställe igen. Många kaniner gillar att kissa på mjukt underlag, som mattor, filtar och i sängen. Därför kan det vara bra att begränsa kaninens område i början så att man kan träna rumsrenhet innan kaninen får gå lös dygnet runt. Vissa kaniner behöver flera lådor utspridda i hemmet, andra, som min, går till samma låda oavsett var han är. Placera höet i/över toalådan så kaninen sitter i den och äter, det underlättar rumsrenheten mycket då dom ofta kissar och bajsar medan dom äter. 

Om kaninen kissat på något, släng det i tvättmaskinen och använd ättika istället för sköljmedel för att få bort all kisslukt för minsta lilla kisslukt uppmuntrar mer kissande. Använd inte klorin, det kan ha motsatt effekt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maleficum
3/20/20, 6:34 PM
#8

Hemma går Kenzie fritt i hela huset och han har perioder då han kommer in och vill sova i sovrummet på natten och ibland vill han ha lite gos och sätter sig och "stirrar" på mig. Han hör ofta om jag är på väg att vakna eller nyss vaknat och kan då komma till min sida av sängen för morgongos eller få upp mig så han får sin joint support (som han alltid får på morgonen).

På landet sover vi i friggebod så då kan han inte vara i något annat rum och när det varit dåligt väder i några dagar (massa blåst eller regn) och han inte kunnat vara ute i stora hagen på framsidan av huset (har en annan Hage i anslutning till friggan annars) så märker man att han är mer uttråkad och då kan han försöka väcka mig för att få uppmärksamhet (och även hoppa upp i sängen vilket han aldrig gör hemma) men har han fått tillräcklig stimulans under dagen brukar det vara lugn.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: