Örat hänger! Lugnt eller akut?
Kom hem idag efter en natt borta och vår kanins ena öra hänger jättemycket. Han satt och myste i buren när jag kom hem så tänkte först att han bara var avslappnad, för det örat brukar hänga när han sover eller bara är riktigt lugn, men även när han vaknade till och började hoppa runt hängde det! Började googla och internet hade tre teorier: 1. Öroninfektion 2. Inflammation i muskeln som håller örat uppe 3. Örat har växt så mycket att han inte orkar hålla upp det - Har tittat och luktar i örat och det ser och luktar normalt/ingenting - Jag tyckte först att "roten" på örat var lite varmare än det andra men senare försvann det, så möjligt att jag bara inbillade mig - Han är 50% dvärgvädur så att ena örat hänger kanske inte är så konstigt, men han är över 2 år gammal så är det inte lite märkligt om det helt plötsligt börjar hänga nu? Gav honom lite godis och när han sträckte sig efter det lyfte han på örat och det såg nästan normalt ut, men när han kröp ihop igen började det hänga igen. Förutom den lilla stunden verkar det som att han inte har någon styrsel alls i örat. Blir ju såklart nojig. Tänker: Har han alltid kliat sig sådär mycket? Äter han mindre än vanligt? Är han lugnare än normalt idag? Allt är kanske inbillning. Men tänkte ändå ringa veterinären på måndag för att kolla. Eller borde vi ringa akut redan imorgon? Lägger in en bild på honom nu, och i kommentarerna en bild på hur öronen såg ut förut
Absolut inget konstigt med tanke på att han har vädur i sig :) ibland tar det flera år innan öronen börjar hänga. Hade en som hade haft ena örat liggande i två-tre år och det andra la sig helt plötsligt från ena dagen till andra när han var fyra år. Var rejält varmt då så gissar att det spelade in att det hände precis då. Inte heller ovanligt att örat ligger när kaninen är avslappnad och att det reser sig igen när kaninen skuttar iväg. Med korsningar får man ibland öron som lever ett eget liv :)
Hej Vår kanin, en holländare gjorde precis samma sak. Örat började hänga. Inte hela tiden, så vi uppmärksammade det inte först. Sen började vi söka vad det kunde vara för fel men symtomen stämde inte på tex öroninflammation. Hade en akut tid inbokad. Igår natt hittade vi en riktigt stor fästing som antagligen suttit några dagar precis i nacken. Så mitt tips? är känn igenom kaninen mycket noga. Vi hittade inte fästingen när vi kände de första gångerna. Kaninens öra åkte upp direkt efter vi tog bort fästingen. Lycka till!
#2 ja hans öra har ju varit lite speciella ända sedan vi fick honom, men blev bara så orolig när det kom så plötsligt för vet att kaniner är väldigt bra på att dölja sjukdomar osv… Tänker nog ändå ringa veterinär för att vara på den säkra sidan men tar det på måndag då :) #3 Oj, hade ingen aning om att örat kan hänga av en fästing! Ska genast springa och kolla, men tror inte det eftersom det var nästan en hel vecka sedan han var ute sist…. Iofs kan fästingar tydligen krypa omkring utan att bita sig fast i flera dagar… Aja, ska kolla iallafall! Tack så mycket för det tipset!
Ingen fästing. Men någonting är det för när pappa gav honom hö i morse märkte han att det var mycket mer hö kvar än vanligt! Så han äter inte lika mycket som han brukar! Nu blir jag ju orolig… Kanske bäst att ringa akut ändå?
Tycker du bör ta kaninen till en veterinär och kolla upp det. Eftersom det är något onormalt för honom. Bättre att vara på den säkra sidan, hoppas allting går bra med din kanin.
#6 Ja vi är faktiskt på väg till veterinären nu. Tänkte ringa men på deras hemsida stod det att telefonköerna var så långa nu så om det var akut skulle man bara åka, och eftersom han inte äter riktigt och verkar lite slö skulle jag nog kalla det ganska akut. Hoppas det går bra med honom
Vet inte om någon har behov av att veta men det gick bra och han har fått antibiotika och smärtstillande. Han behöver även slipa tänderna men det kunde inte göras direkt nu. Tack till er alla som skrivit här :)
Va bra att det har blivit bättre och att ni också upptäckte bettfel innan det blev värre :3