Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1240 ggr
senna
0

Registrera sig som uppfödare?

Hur registrerar man sig? vad krävs?

Llinnea-
0

Jag tror man måste vara 18, Men jag vet inte :P

MarHai
0

Man måste vara över 18, ha bedrivit Avel och ställt ut i minst 3 år, samt ha gått kursen.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

senna
0

#1 - det är väl när man ska registrera sitt namn. eller?

senna
0

#2 - okej. tack för svaret. :)

Lippo
0

Har också för mig att man måste vara minst 18 år, och ha haft uppfödning i minst 3 år men är inte helt säker. (:

senna
0

men vänta lite nu, det jag menar är hur registrerar man sig som kaninuppfödare, inte namnet.

Sofia Genne t.ex, är ju registrerad kaninuppfödare, och hon är bara 14.

MarHai
0

Registrera sig som kaninuppfödare?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

senna
0

#7 - ja, nått sånt. :S

Elina.
0

#7: Jag tror hon menar vad som krävs för att få uppfödarnummer

senna
0

#9 - ja, det är det jag menar! :)

ursäkta mig, men jag är väldigt trött och slarvig så här dags… x)

[Quellii]
0

Du skriver till SKAF, det finns info på deras hemsida :) Man måste vara medlem innan förstås ^^

senna
0

#11 - okej. tack! :)

Iram
0

Bara du är medlem i SKAF kan du beställa ett uppfödarnummer, det kostar runt 100 kr. Mer behövs inte, sedan är du kaninuppfödare. Men sedan gäller det förstås att du avlar på utställda, godkända och registrerade djur annars får du ändå inte skriva "riktiga" stamtavlor.

För att regiustrera en KANINGÅRD, som är något helt annat, krävs 3 års aktivt "kaninliv" plus jordbruksverkets kurs osv. Men en kaningård behövs inte i första taget, det är mer som ett företag. Ska man bara ta ett fåtal kullar per år räcker ett uppfödarnummer gott.

Mvh Marie

senna
0

#13 - tack. :)
"Men sedan gäller det förstås att du avlar på utställda, godkända och registrerade djur annars får du ändå inte skriva "riktiga" stamtavlor." - det gäller väl BARA om man vill skriva stamtavla på sina uppfödningar?

att föda upp korsningar är väl "tillåtet" ?

PRO_Anders
0

Det hör till "god sed och vandel", att man bara avlar på renrasiga djur, om man har ett uppfödarnummer.

Som registrerad uppfödare kan man säga att du representerar proffsen i uppfödarsammanhang, och du har då ett moraliskt ansvar att inte svämma över marknaden med icke renrasiga djur.

/Shilo

Frida
0

#14 Klart du kan föda upp korsningar. Men då har du ingen större användning av ett uppfödarnummer.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Jennie104
0

Måste man vara 18 år? :O

Frida
0

#17 Om du ska registrera en kaningård ja.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

senna
0

#16 - okej.

tack så mycket för svaren. ^^