Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 258 ggr
Kaninnn
0

Sätta ihop två kaniner

Haft min hane nu i typ 8 månaders tid. Men läst att man ska ha två kaniner. Så kan man då sätta en okastrerad hane tillsammans med en kastrerad hona? Eftersom min hane inte är kastrerad. Eller kan man sätta de i olika burar men att de får vara med varandra under uppsikt?

Linnea777
1

Nej det funkar oftast inte att ha en okastrerad hane med en kastrerad hona. Hanen kommer försöka para sig hela tiden vilket sliter på honans rygg. Och det kan också leda till rejäla slagsmål om honan tröttnar på hanens beteende. 

Vill du ha en kompis till din kanin behöver han kastreras.

Kaninnn
0

Okej då vet jag. Men okastrerad hane kan väl vara ensam kanin? När jag är med honom, så han inte är ensam så mycket

anonympajas
0

Alltid bra att ha två kaniner. Kastrera hanen och leta upp en kastrerad hona i hans ålder och storlek :D

Katti
1

Ja, han kan vara ensam kanin om han är med männiksor en stor del av sin tid. Men kastrerar du honom så kan han ju få en artfrände att leva med, vilket är en fördel. Tvärtom mot vad #3 skriver anser jag inte att honan behöver vara kastrerad, och inte heller i varken samma ålder eller storlek. Sånt är djur inte noga med 🙂!

Arcade-Foodie
0

Viktigast med ihop sättningen är kemin mellan kaninerna, speciellt när de är i mindre områden. Men man kan ha sina kaniner ensamma eller att de lever bredvid varandra. Har 3 kaniner men ingen bor tillsammans. Utekaninerna delar Hage så de kan se varandra och mötas med galler. De fungerade inte att bo ihop :3 Innekaninen lever med familjen frigående, så han springer till en när han vill ha uppmärksamhet eller sitter och sover på sitt hus i köket ^^