Annorlunda beteende
Har en okastrerad hane på 3 år som igår fick en liten kompis och nu beter han sig annorlunda. Han slickar på mig HELA tiden, nafsar på mig, typ ska ”gräva” på mig när jag har honom i knät och igår skvätte han på mig när jag skulle sätta in honom i buren och gnisslade tänder när jag hade honom i famnen. Är detta vanligt/normalt?
Har ingen aning
Du behöver kastrera din kanin, det han håller på är att han har revir tänk och uppvaktning. Det är helt förståligt att han ändrar beteende när han är okastrerade och känner en annans doft.
Varför släpper du ihop en okastrerad hane med en annan kanin?
En okastrerad hane ska inte ha en kompis (om det inte är för parning). Är det en okastrerad hona kommer det bli ungar, och är det en kastrerad hona kommer han vara jobbig mot henne och försöka para henne ändå. En annan hane kan sluta med allvarliga slagsmål - de kan faktiskt slå ihjäl varandra i värsta fall.
Jag har dem inte i samma bur xd
Han kan fortfarande känna doften av den andra kaninen. Du kanske får tvätta dina händer och byta kläder för att hålla på med din hane. Då han reagerar så grovt på de nya dofterna av en annan kanin i hans revir.
Men bästa är ju att han kastreras :3