Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 1866 ggr
SabinaG
0

Mat till kaninungar

Hej! För 8 dagar sen så födde min hona 2 små bäbisar. Detta är min första kull på kanin och jag har läst böcker och googlat ihjäl mej om allt 😂 men jag hittar inget ordentligt om hur man ska börja ge pellets till ungarna. Jag har läst mej till att dom börjar smaka när dom kryper ur boet, 2-3 veckor. Jag har läst allt från att dom smakar själva till att man själv ska mata dom. Men jag undrar dels om själva pelletsen. Min hona äter ju förståss för vuxna och ungarna behöver ju pellets för junior, men ska jag byta ut honans mat till junior så dom äter ur "samma skål" så inte ungarna äter vuxenmat. För min hona kommer att äta upp deras mat på nolltid. Ska jag mata dom olika, att honan äter sin mat först och sen får hon hoppa ut när ungarna introduceras/äter. Det sistnämnda låter ju mest logiskt att honan har kvar vuxenmat och att hon hoppar ut när hon käkat klart och ungarna äter efter, eller tänker jag helt fel? Det som jag blir mest osäker på är att Tofflas mat står framme hela dagen då hon brukar dela upp sin mat under dagen beroende på hur mycket hon vill vara ute, sen får hon även ett litet mål mat till sen kväll som brukar bestå av havregryn, linfrön och någon liten frukt eller grönsak som jag blandar ihop. Och som jag skrev i början, hur introducerar jag dom i hö, gräs och pellets "livet"? 🤔 Jag kanske verkar jätte oerfaren och det är jag ju såklart iochmed att det är första kullen men jag läser allt jag kommer över så jag ska lära mej mer och mer 😊 Så jag behöver inga elaka kommentarer osv men jag tar emot alla tips? ni har så att jag kan lära mej mer 🙏😍 Jätte tacksam för svar 🌸 Ha en fortsatt härlig kväll 🌞 Vänligen Sabina

Katti
2

Kaninungarna ska, precis som alla kanier, äta främst hö och grönt utifrån. Det äter de när de är mogna för det, d v s när de vill! Annan pellets för ungar är bara försäljningslarv; ungar och vuxna äter väl inte olika grässtrån i naturen 😍! Så låt ungarna äta av sin mammas pellets när de vill det, men var noga med att de inte får för mycket. Det är ju en liten kull hon har, så ungefär dubbelt så mycket som vanligt kan hon få (tillsammans med ungarna). Är de en dvärgkaniner så är ungefär en deciliter lagom!

Maleficum
1

När jag hade min första kull (hon fick 10 ungar men 1 hade tyvärr något fel på sig och blev bara 2 veckor) hade jag två olika pellets till dem, främst för att mamman inte gilla den ungarna fick (körde oxbow till dem när de var riktigt små eftersom den har mycket fibrer i sig, senare bytte jag mellan lite olika foder beroende på vad jag fick tag på) så kunde ha en skål stående med pellets för ungarna att smaka på utan att mamman glufsa upp det. Men de fick ju i huvudsak hö och plocka mycket gräs och örter ute så de redan från början fick vänja sig vid sånt (och hade aldrig problem med dem ungarna jag spara att ta ut dem på gräs så fort det blev säsong eller vid introduktion av nya saker).

Just för det är angora jag har så var jag noga med att ge en del pellets (eftersom det går åt mycket energi för pälsväxten + att dem själva skulle växa) men hade jag haft annat ras (speciellt mindre) skulle jag vara rätt sparsam med pellets speciellt om de var födda såhär på våren och man kunde erbjuda mycket grönt utifrån istället.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

SabinaG
2

#1 Tack för ett bra svar, det låter ju väldigt självklart det du skriver. Men det jag läser om är att ungarna är så känslig i början med pellets och därför skulle det vara bra att ge dom pellets för junior. Jag har även läst att när man ska börja introducera dom för gräs, maskrosblad osv så ska man bara ge ett blad och sen efter ett tag 2 osv osv.. Men jag tycker det låter lite "krångligt" eller hur jag ska uttrycka mej, för om dom skulle vara "fria" så skulle dom väll äta gräs och blad i mängder? 🤔 eller tänker jag fel?

Maleficum
1

#2 Eftersom mamman var van att få grönt så fortsatte jag helt enkelt att plocka in gräs och sånt under hela tiden hon hade ungarna så det blev naturligt för dem att smaka på gräs och andra örter (försökte tänka på att plocka så mycket olika saker som bara möjligt) på samma sätt som att smaka på hö. I början när de börjar smaka äter dem ju själva inte så stora mängder och de vänjer sig ju naturligt med saker. Att de ska vara jättekänsliga är nog främst att många bara låter dem vänja sig med hö och sånt först och sen börjar introducera gräs och annat (när de redan börjat äta större mängder). Hade som sagt inga problem med dåliga kaninmagar! (Och honorna gick kvar länge med mamman då de gick fritt inne och hon dia dem till och från ända tills de var 12 veckor!).

En påbörjad studie på häst visar att ett sto med bra tarmflora och bra mage när fölen föds och första tiden med fölet ger föl med bra och stabil mage (då fölen smakar på mammans bajs och grejer och får mammans bra tarmflora) och tror säkerligen liknande gäller för andra djur! Är ju början det är en viktigt tid att bygga upp en bra tarmflora som är van med olika saker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

SabinaG
0

#2 Åh va sorgligt att den dog 😔 Jag är jätte rädd att någon av mina ska dö. Va kul att du skriver om päls och mamman glufsar mat, där har jag frågor som jag tänkte lägga i ett nytt inlägg men jag provar med lite svar från dej som verkar ha mycket erfarenhet av just päls 😊 1. Jag ger ofta min Toffla (mamman) linfrön för hennes päls och den är så himla fin och len, men det är väll ingen fara att ge det? Av det jag läst så är det helt okej att ge det pga att det är bra för pälsen. 2. Sen hon fått sina ungar, och verkligen efter ca 6 dagar och framåt så äter hon HELA tiden! Allt hon kommer åt i matväg för henne äter hon. Hon beter sej som hon aldrig, verkligen aldrig fått mat. Här om dagen hade hon hoppat upp på bordet och haft ner min kruka med en planterad liten "rosbuske" och den är helt borta, jorden är kvar men rosen är borta, så förmodligen har hon ätit upp den!! 😱 hon har inte visat ett enda tecken på att något är fel så jag har avvaktat och inte tagit henne till vetrinär. Men man kan ge henne hur mycket som helst och hon blir aldrig mätt (ger henne 1dl pellets på morgon, en liten potion av havregryn, linfrön och ibland torkad frukt eller grönsaker som jag skurit smått och torkat själv, på kvällen och sen såklart fri tillgång av hö) men jag matar henne inte mer än så utan man märker på hennes sätt att äta att hon kan äta hela tiden non stopp!! Är det för att hon diar eller vad beror det på? Ska jag ge henne mer mat eller vad ska jag göra? ( nu vart det super långt, sorry 😂🤗)

Linnea777
1

Det är nog ingen fara att ge linfrön men jag är inte helt säker.

Det är inte alls konstigt att hon är hungrig, särskilt inte när hon diar sina ungar. Är hon smal osv kan du öka på mängden pellets men annars behöver du inte göra det. Men när ungarna blir äldre och börjar äta pellets kommer de behöva äta mer än 1 dl pellets.

Katti
1

Ungarna är programmerade för ett foderbyte när de börjar äta annat än modersmjölken. Under förutsättning att mamman har fått bra mat är det bara att låta dem äta samma! Jag har haft sisådär 1000 kullar och har aldrig gett juniorfoder, så jag hoppas att det inte är nödvändigt 😉. Försäljningstrix skulle jag säga, för det är knappast så att ungar ochn vuxna äter olika mat i naturen!