Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1958 ggr
Arcade-Foodie
1

Smutsig runt nosen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina kaniner är smutsig runt nosen/ vid nosen. Hans päls vid nosen är lite hård och förstår inte vad det kan vara. Om det är något allvarligt, så kommer ja ta honom till veterinären men han äter som han ska, leker och verkar inte ha några problem allts. Insidan på hans tassar är inte blöta men ibland har han blöt nos. Han ska egentligen vara hel vit runt nosen.

AmandaEkegren
1

Jag skulle tro att han är snuvig. Ta en fuktig trasa och torka bort snoret runt nosen. Var noga med att städa hemma, kolla igenom höet så det inte finns mögel,  dammar etc. 

Förkylningar hos kanin bör kollas hos veterinär. Så om han inte blir bättre av städning, eller om du är orolig - ring vet och låt dem avgöra vad ni ska göra :)

julelii
1

Antingen är det torkat snor för den är förskyld eller så har den druckigt vatten och hostat upp snor, eller så är det bara något smuts som har fastnat, du kan som #1 ta en handduk med varmt ljummet vatten och torka bort det försiktigt från dens nos. Dock inget jag tror du ska oroa dig för.

Arcade-Foodie
0

Har haft kaniner snuviga innan och förkylda men inte att de har torkad snor runt nosen innan. Han nyser väldigt ofta och har gjort det en period (5 dagar). Har tvättat runt hans nos, får vänta och se senare hur det är.

AmandaEkegren
0
Arcade-Foodie
0

Japp, får allt göra det. Hade hoppats att inte behöva springa till veterinären med en kanin, då jag har de senaste månaderna sedan april varit hos veterinären varje månad med olika saker. Och med olika kaniner, verkar som det blir hans tur till veterinären denna månaden. Så min ekonomi/ veterinär budgeten är helt tom nu.