Mamma diar åtta veckors ungar
Behöver er hjälp. Särade på ungarna och mamman föe några dagar sedan. Lät ungarna gå tillsammans i buren och mamman fick flytta till en annan. Gått jätte bra förutom att mamman inte är så nöjd med en mindre bur, men det får hon stå ut med ett tag. Iallafall. Idag lät jag ungarna vara ute i sin Hage på baksidan, och nu ikväll när jag ska ta in dom ser jag en som är på fel sida av gallret. När jag ska försöka fånga in den rushar den till grannens tomt och in under deras bro. Använde det lilla jag har i skallen och tog dit mamman i sele för att få fram ungen, den blir även lugnare av mammas sällskap. Allt gick bra. Sen tar jag in alla kaniner, ungarna till deras bur och honan får gå lös en stund. Ger ungarna mat och fixar till dom. Ska sedan ropa in mamman men hon vägrar nästan att gå in, tänker att det är föe att hon fick ha selen på sig när vi häntade ungen. Hon hatar sele men hade som inget val. Sedan vägrar hon äta i buren och verkar stressad. Låter henne gå in till ungarnas bur och även där är hon stressad, vägrar äta och markerar överallt hon kan. Låter dom vara ifred en stund och kommer tillbaka efter 10 min ish. Då ser jag honan sitta i boet med båda ungarna med sig, en av dom ligger på rygg och verkar dia? Åtta veckor gammal? Är det normalt? Vet inte om backstoeyn spelar så stor roll men lika bra att berätta allt. Kaninungarna ska väl klara sig själva nu? Inte dia? Är så förvirrad.
Kaninungar klarar sig jättebra utan sin mamma och behöver inte dia i den åldern. Men vissa honor brukar vara snälla och dia sina ungar ändå. Det är inte alls ovanligt:)