Kanin viftar (?)på svans
Hej hej! Min hona på 4 år har börjat med en konstig grej. När hon äter något gott, tex pellets skakar hon som på svansen. Har läst någon stans att djur kan göra så när dom äter eller så så det är inget jag tänkt på så mycket. Men nu har hon även börjat göra så när man rör henne på magen? Som när man bara rör där och när man lyfter henne o håller i magen liksom. Har börjat ta i baken o frambenen (om ni förstår? Hahah) ist för magen och då viftar svansen inget. Vet någon varför hon viftar på svansen? Hon är annars som vanligt o så tror inte hon har ont utan det är bara svansen som viftar? Eller är det så hon tycker det är obehagligt? För så kan det ju va
Hittade en gammal tråd om samma ämne, tänkte att du kanske kan hitta svar där. Av det lilla jag läste så verkar det som att kaniner kan vifta på svansen när dom är brunstiga eller glada. https://kanin.ifokus.se/discussions/51af7de1ce12c43eed001cc6-viftar-pa-svansen
En av mina hanar viftar alltid på svansen, han gör det när han är nyfiken, när han sover djupt och drömmer om något (benen brukar springa eller tuggar/ slickar runt munnen). När han äter något gott och ska på toa, så viftar hans lilla svans. Har bara tänkt att de är något han gör som kanin, vilket är väldigt gulligt att se. Skulle vara intressant att veta om det, finns något mer bakom en viftande svans ☺️
Okej då antar jag att hon brunstar? Hon har just nu ungar så det kanske är dags att sära på dom?