Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 666 ggr
gickan87
0

Ny kanin tips mottages

Jag har idag en bj/nzr kosning här hemma, en kastrerad hane.
Planerar på att köpa en dvv tös till honom men hur går jag tillväga bäst`

Honan går idag ute, så hon är inte rumsren. Bör jag låta henne bo i egen bur första tiden tills hon blivit rumsren?
Eller ska jag låta dem träffas och bo ihop redan från början och hoppas på det bästa?

MVH Erika :)

Zav
0

Är honan kastrerad? Det kan hjälpa rätt mycket för rumsrenhet och ihopsläpp :)

Jag hade nog introducerat dem för varandra och haft båda i bur i början. Hanen kan glömma bort att vara rumsren i början med ny tjejj att impa på, så det kan vara nyttigt för båda att bli rumsrea tillsammans.

Så behöver ju introt bli bra också. Jag har aldrig haft framgång med "mellan galler" möte, mina har bara blivit frustrerade och aggressivare av det. För mig har det funkat bäst att släppa ihop i större Hage (så stor att de kan springa och jaga varandra, vilket är hur de checkar vem de har att göra med, men inte så stort att du inte kan hinna fram om det blir riktigt slagsmål) på helt ny plats med en del inredning att gömma sig runt, och mat att distrahera med.

gickan87
0

#1 Nej, hon är bara runt 10 veckor ännu :) Tanken är att hon ska kastreras när hon blir mogen för det.

I samma bur eller varsin bur? Hanen bor i en hemabyggd bur av kompostgaller med en burbotten på 100*50 cm som toalåda, den bör väl räcka till båda?
Ska jag släppa ihop dem samma dag eller låta honan landa ett par dagar före?

Tanken är att göra en "rund" Hage av kompostgaller ute på gräsmattan där ingen av dem varit tidigare.

MVH Erika :)

Zav
0

#2 ok :)
Det beror på hur stor den hemmabyggda buren är..den är väl inte bara toalådan? :P

Se till att ungen inte kommer ut genom kompostgallret.
Om hon bara är 10  veckor bör introt gå ganska smidigt. De allra flesta vuxna kaniner, särskilt hanar, är sunda och mjukare mot ungar. (honor kan ibland vara revirhävdande men oftast går det bra med dem också) så du kan testa att släppa ihop dem i badrummet eller nåt och sen ta dem till hans bur när de hälsat och det verkar lugnt. Alternativt låta dem träffas i badrummet några dagar i rad och ha ungen i egen bur men inte direkt vägg-i-vägg  med hanen de första nätterna. Så gjorde jag när jag introducerade Dunet (7 veckor, bj/vädur) med Accio (3 år, kastrerad hane). De fick träffas i en liten hall i flera timmar under uppsikt, sedan upp i "hans" rum.

Jag har inte haft tur med intro med burar/galler emellan, som sagt.

Eftersom hon är så ung så lär rumsrenheten ta ett tag.. Dunet var typ rumsren tills hon blev 3-4 månader sedan var hon bara duktig ca var tredje dag tills några veckor efter kastration.. Accio markerar med pluttar utanför lådan när hon pluttat utanför. Båda har varit duktiga att kissa på rätt plats iaf.