Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 517 ggr
Ulvelin007
0

Äter inte ordentligt

Hej! Hämtade hem min nya kanin igår och allt gick super men hon vill inte riktigt äta. Hon är pigg och glad och tuggar mycket på höet men äter inte, pelletsen har hon ätit lite av men inte så mycket🥰 vad ska jag göra, hon är helt frisk i övrigt och gör en massor an glädjeskutt

Arcade-Foodie
0

Bara att vänta, tar ett tag innan hon känner sig hemma. Hon kommer sätta igång att äta snart som vanligt. Så länge hon äter något så är det ingen fara, du kan ha kolla på hennes avföring och se om du ser stora ljusbruna bollar :) Tog min första kanin 3 dagar innan han var omställd och började äta normalt ^^

Ulvelin007
0

Tack

Kanine
0

Om hon slutar äta helt så kan det bli alvarligt. så om du märker av att hon inte äter något längre så skulle du behöva besöka en veterinär.

Ulvelin007
0

#3 hon äter mer och mer nu men petar ut allt förutom rabbfor i övergångsfodret🤷🏻‍♀️ Dessvärre min kaninhane idag han äter inte alls hö och har bajsat 1plutt de senaste 2timmarna😢. Min mamma är pålägg hem så får vi se men tacksam för hjälpen jag får tills dess. Han är alltså förstoppad men äter lite pellets och jag har gett honom lite godsaker för att komma igång

Arcade-Foodie
0

Försök att se till att få i honom mat, du kan också massera magen. Finns youtube videor som visar hur man göra. Försök att ge blöta växter, så han får i sig vätska. Om det är inte bra imorgon ta in honom direkt till veterinären. För det kan bli farligt om en kanin inte äter på ett dygn.

Ulvelin007
0

#5 jag har fått i honom lite äpple och ska ut och massera nu. Va dock ganska nyligen med om att min andra kanin gick bort av gaser i magen så kanske överreagerar men vi åker in i värsta fall❤️

Arcade-Foodie
0

#6 alltid bättre att vara på den säkra sidan ☺️, när min hane får problem med magen så brukar det hjälpa att massera magen på honom lätt. Hoppas allting går bra för din hane.

Ulvelin007
0

Han har bajsat inatt, mindre än vanligt men magen känns bättre, såg honom även sitta och tugga på ett hösstrå. Gav honom lite pellets bara för att komma ingång men vill ju att han ska börja äta lite hö igen❤️ Hjälper det om han får komma ut och röra på sig?

Malin.s
0

Vet att många brukar gå på en promenad så att dom rör på sig. Hoppas det bli bättre

[Svea&Sabina]2
0

Jag såg inte min förra kanin äta eller dricka på fem dagar. En morgon när jag vakna var hela höhäcken slut och halva vattenflaskan var slut :D Han var riktigt hungrig och törstig efter att inte ätit, men han var rädd efter att kommit till ett nytt hem och därför ville han inte äta eller dricka.