Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 535 ggr
Robert och Mira
0

Kaninen biter stenhårt

Hej, har en kaninpojke, en hermelinkanin. Jättesöt såklart, men så fruktansvärt bitsk. Han biter oavsett var han är och det blir rejält, utan någon som helst varning. Dottern min har blivit biten vid 3 tillfällen och han biter till det tar stopp. Min sambo hade honom i knät och han låg ner och tycktes gilla att bli klappad men så plötsligt biter han till, ändå in till benet i fingret. Han verkar inte särskilt rädd av sig utan hoppar gärna fram ur buren och sitter med. Situationen är ju ohållbar, det finns ju faktiskt t om en risk att han biter fingret av min dotter så hon får inte ta i honom längre. Men är det typ avlivning som återstår nu?

Arcade-Foodie
0

Avliva inte kaninen, du kan alltid försöka hitta ett nytt hem till honom. Många kaniner som bits brukar vara något underliggande till problemet. Ofta gäller det bara att läsa av signalerna rätt och veta vad den vill. Kaniner är väldigt svåra att förstå sig på, då inte visar eller deras signaler är svåra att läsa av.

Arcade-Foodie
0

Du kan omplacera, lämna den till ett omplacering hem/ adoptera bort kaninen. Om du inte hittar någon möjlighet och bor nära Göteborg området, så kan jag ta över kaninen. Om du inte hittar något annat sätt för den att få en till chans :)

trollslända
0

Men blir det bättre av att omplacera en kanin som bits? Fortsätter inte problemet med den nya ägaren då? Hur får man bort grundproblemet med varför den bits liksom?

Arcade-Foodie
2

#3 Eftersom det är en kanin som bits ska den inte gå till en barnfamilj. Men det finns andra ägare som kan hantera kaniner som bits och kanske ge den möjligheten att bli bättre. Äger själv en kanin som alltid bit en, var 3 månader sen jag senaste vart attackerad av honom och han är hur mysig som helst. Kan spendera flera timmar med honom i soffan och han älskar att gosa nu. Detta var en kanin som var aggressiv i buren och utanför. Det gäller först att lista ut vad som triggar igång bitande och träna därifrån. Men om man inte har tid eller möjlighet till det kan beteendet bara bli värre. Man jobbar med problemet under en längre period, har ägt min hane i 7 månader och de första månaderna var extremt mycket bitande och rivsår för mig. Så en kanin kan ändra sitt beteende, men skulle aldrig låta något barn eller någon annan hantera honom om jag inte är med. För man behöver läsa av hans signaler, om han blir stressad, rädd eller arg.