Har mamman övergivit de?
Hej. Min honas ungar är idag drygt 2 veckor gamla. Jag är väldigt orolig för att mamman har övergivit de, eftersom de inte har gått upp i vikt de senaste 3 dagarna. De är pigga och kryper runt men ser inte mätta ut. Magarna är inte runda som de ska vara och de är inte varma. Vissa av de är väldigt små och magra för att vara 2 veckor gamla. Jag börjar oroa mig för att jag har gjort fel i att låta henne gå fritt i huset eftersom hon ogillar att vara i buren. Dessutom har jag gjort fel i att inte placera någon bolåda från första början eftersom ungarna flyttar på sig. Blev helt förtvivlad att jag stack iväg och köpte dosspruta och kattmjölksersättning. Försökte i evigheter med att få den minsta att äta men utan framsteg. Den strätade emot och eftersom jag aldrig tidigare stödmatat kaninungar ville jag inte känna det som om jag tvingade i den mat. Var inget alternativ att låta de dia från honan när vi höll i henne för hon låter inte ens mig lyfta i henne utan att bli nervös. Vet inte vad jag ska ta mig till, känns som om jag förstört allt nu genom och tro att jag kan hjälpa till men bara förvärrat allting.
Låt dem vara så gör mamman sitt jobb. Finns ingen anledning att väga kaninungar, det skapar bara stress hos dig och därmed också hos djuren!
Det är det som är problemet. Jag fattar inte varför jag tvivlar på henne när allt går bra. Det är säkert därför allting går åt skogen nu, för att jag lägger mig i. Och jag förstår inte varför jag inte bättrar mig.
Det är inte konstigt, och tyder ju på att du bryr sig om dem! Så det är absolut inget att skämmas för. Lätt för mig att säga med närmare 40 år och hundratals kullar i bagaget 😉. Jag kan lova att jag var orolig i början och hade svårt att lämna dem ifred. Men nu vet jag bättre, och det förmedlar jag gärna!
Det händer ju att det inte går bra, men sanningen är att det oftare är till skada än till nytta att vi lägger oss i. Hur många har man inte följt här och på andra forum som nappat ungar som sedan ändå dött?
Åh, vad skönt att någon förstår mig och till och med är eller har varit likadan. Har sett att du följt mig genom mina inlägg och kan förstå mig lite bättre än de som bara klickar in på ett av mina inlägg. Låter mamman vara inne av säkerhetsskäl, för hon verkar inte irriteras av ungarna när de trånar efter henne, snarare obrydd. Så jag borde inte oroa mig i onödan eller hur? 🤔
Nej, hon tar det med ro! Men en hylla ska hon ha, så hon kan komma undan från dem om hon vill. De kan vara väldigt enträgna i sin vilja att dia i den där åldern! Nu börjar de ju dessutom smaka på lite annat. Du har den roligaste perioden framför dig, när man faktiskt kan hålla på med dem mer och mer!!!
Tack så mycket! Jadå, hon har en hylla där hon sitter rätt ofta. Tack igen för råden! Det var några riktigt söta kaninungar på bilden. 😊