Honan beter sig ilsket mot hanen efter parning
Hej Hej! Eller godkväll kanske man ska säga. Jag vill bara skriva ett snabbt inlägg innan jag stänger ner datorn, för vill nämligen har svar på lite frågor.
Igår lät jag min hona och min hane para sig. Vi har inte haft hanen så speciellt länge, knappt 3 dagar, och nu i efterhand kan jag tycka att det var lite dumt av mig att låta de para sig så tidigt. Om hon nu lyckades bli gravid, så att säga.
För det första. De "parade sig" tre gånger. Anledningen till varför jag säger tre gånger är för att Riley (hanen) juckade tre gånger, och i slutet så stannade han liksom upp och spände sig fast vid henne. Dessutom så "nafsade" han henne i ryggen innan han föll ner på golvet, fortfarande spänd runt henne. Försökte söka på liknande beteende men har inte fått upp något bättre exempel än den här youtube filmen https://www.youtube.com/watch?v=du-1dtJOtZQ (ungefär på 0:10, videon är inte min)
För det andra. När de kände sig klara var de rätt söta runt varandra. De höll inte på utan sprang bara sådär gulligt runt varandra. Men sen bara några minuter senare blev hon skitsur. Så fort han sprang efter henne, försiktigare för varje gång, så blev hon antingen helt förskräckt och sprang som bara den åt en annan del av rummet, eller så attackerade hon honom, eller liksom bet ifrån. Jag förstod att hon ville ha utrymme så jag satte in honom i sin bur igen. Hon satt under en byrå i nästan 1 timme innan hon gick ut.
Nu efter parningen hoppades jag på att de kunde liksom vara tillsammans. Den vi köpte hanen av sa att de kunde det iallafall, men det kanske jag uppfattade fel. Iallfall har jag inte låtit de vara det, eftersom hon ända sedan igår har betett sig väldigt ilsket mot honom. Jag förstår att det kan kännas jobbigt för henne att han plötsligt flyttar in här och ger sig på henne. Vi har väntat ganska länge med att skaffa en kompis till henne, så hon har liksom fått ha hela huset för sig själv. Just nu beter hon sig nästan som vanligt utöver det att hon liksom ilsknar till mot Riley, även om han är inne i sin bur och hon springer fritt på golvet. Jag har tidigare varit med om att hon har "attackerat" saker som har rört sig snabbt, och hon är väldigt rädd för hastiga rörelser och höga ljud. Dessutom gör hon hela tiden knorrande ljud. Både hon och Riley gjorde de igår.
Jag vet inte direkt om det här är frågor. Behöver mer någon typ av rådgivning, tror jag. Jag har haft kaniner förr som har fått ungar, men det var ganska längesedan och de första kullarna jag hade var från början inte planerade eftersom jag fick en hane och en hona när jag egentligen skulle fått två honor.
Iallafall, skriv gärna om du har något råd eller någon fråga också, vill gärna att hennes graviditet ska gå bra om den nu är lyckad. :) /C
https://www.youtube.com/watch?v=Z3763qkqLdo Här hittade jag en bättre video. Ungefär i mitten av videon gör hanen precis som min hane gjorde. Riley gjorde så tre gånger, kan jag då vara säker på att det blev lyckat?
Har du läst på vad en kull innebär och hur en lyckad PARNING ser ut?
Som jag sa har jag haft kullar förut, tre stycken. Jag har massvis med böcker hemma som jag läser då och då. Jag skrev bara tråden för att vara säker på att det min hane gjorde var ett tecken på en lyckad PARNING, för det var något jag hade kunnat förstå själv. Jag lät visserligen mina kaniner para sig ganska tidigt och det var nog inte så smart gjort, men sen så har jag ju ändå planerat att skaffa kaninungar också. Det var bara hanen som saknades. Herregud, jag skulle ju inte bara släppa ihop de för att de skulle ha sällskap av varandra. Jag visste vad jag gav mig in på redan då. Jag vill mest bara ha svar på varför min hona beter sig som hon gör mot hanen nu efter parningen, eftersom mina tidigare kaniner inte gjort så.