En fråga om kastrering
Jag undrar hur stor risken är att en kanin inte överlever en kastrering?
Min hane är kastrerad och fick opereras en andra omgång pga komplikationer men nu mår han toppen. Nu ska min hona snart kastreras men jag har hört att ingreppet är desto mer omfattande hos honor. Nu blir jag orolig om det finns en risk att de inte överlever kastrering :/ Någon som vet hur säkert det är främst för honor i detta fall?
Det är alltid en risk att söva, även människor. Ska kastrera min hona i februari, själv är jag inte så orolig då jag har läst hur det ska va i bur samt att hon är i hyfsat bra form. Min hona är en dvv på 1,7kg och hon har en liten kropp så hon passar i den kroppen, en liten påshake men den har börjat krympa :) Sålänge du har så du minskar risken i bur för inflammation/infektion samt att såret går upp och honan är i bra form ökar risken mycke att det går bra, men allt kan hända. Lycka till!
#0 Väldigt ovanligt med dödsfall vid kastrering speciellt inte av kaninkunnig veterinär, men som #1 redan sagt så innebär ju all sövning oavsett art en liten risk.
En lugn, frisk, vältränad (inte fet) kanin har ju allra bästa förutsättningar :)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack för era svar :) Veterinären är kaninkunnig och min kanin är vid god hälsa så jag känner mig inte lika oroad nu :)
Jag trodde sövningen var det största hotet men kan alltså vara tiden efter när såret läks som kan vara lika kritisk?
#3 sövningen är värst, såklart! Men tiden efter är nästan lika farlig.
Jag skulle inte oroa mig! Inte 100 om veterinären visste vad hon pratade om, men enl. en jag pratade med denna vecka handlar det om en ca 2% stor risk v komplikationer vid sövning, och håller man bara rent i buren efteråt är det ingen fara enl. mina erfarneheter. Att det är ett större ingrepp på honan innebär mest att det gör mer ont för kaninen efteråt, men jag tycker du gör rätt beslut som kastrerar. Har under de senaste 5 åren haft 4 kaniner, varav 3 varit kastrerade. En hona var det inte, och hon gick tyvärr bort igår pga. livmodercancer som ca 60-80% av okastrerade kaninhonor riskerar att få när de är över 4 år… så enl. mig har du en betydligt större risk där.
Det har jag också hört att det finns stor risk för livmoderhalscancer och därför tycker vi det är bra att kastrera även honan.
Veterinären säger att det är bra att vänta så länge som möjligt med kastreringen i ung ålder. Nu är hon 7 månader och kommer förmodligen inte få en tid förrän hon är 8 månader tidigast.
Det med att hålla henne i bur undrar jag hur det kommer gå efter kastrering. Hon är numer van att få gå i lägenheten och blir galen av att vara i bur i flera timmar. då biter hon på gallret. väldigt energisk och levnadsglad kanin, men jag hoppas hon vill ta det lite lugnt efter kastrering ändå.