Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 427 ggr
Anonymamej
0

Matta? Filt? Underlag

Jag har min kanin i Hage under nätterna och när jag inte kan vara där. Hagen har just nu halva en matta där han har sin lekhörna. Sen andra sidan är ett gammalt täcke. Där sover han o har sin kiss/bajs box. Men nu har han börjar kissa överallt och mamma tycker det är jobbigt. Och jag med. Fine att han bajsar. Men kisset är inte lika lätt att få bort. För då måste jag ta bort täcket och då finns inget underlag och golvet är halkigt. Så jag är rädd att hab kommer skada sig.. Hr ni något tips? vad jag kan ha som underlag? Har haft täcke, halkmatta, filt, handduk. Men han kissar ändå och förstör dom. Så nu vill inte mamma ”slösa” mer sånt. Att sätta han i bur gör jag inte. Kan kastrera hjälpa?

novembre
0

Min hane  har slutat kissa utanför lådan förmodligen för att han är kastrerad men jag har under tiden försökt toaträna mina kaniner (Ibland flyttar han på lådan själv förstås. då kissar han där lådan brukade stå). Min hona kissar överallt och tror det beror på att hon inte är kastrerad då hon var väldigt duktig som liten. 

Tror det kan bli bättre på att kissa i låda när de är kastrerade men annars kan du testa och toaträna honom. Jag gör så att jag tar bort kisset så fort kaninen kissar utanför (lägger det i lådan om det inte finns annat kiss där redan så att han associcerar lådan med att kissa just där). Jag sprayar lite vinägervatten på ytan där kaninen kissat så att det tar bort kisslukten så att han inte kissar där igen. Dock har jag gjort sådär väldigt länge nu, men min ena kanin är inte kastrerad och tror det är mycket jobb just därför. 

testa och köp flera fleecefiltar så att ni kan tvätta och samtidigt byta till en ny fräsch fleece. De är inte så dyra heller :) Om de är särskilda ställen du vet att att han kissar så testa och lägg tidningspapper just där så det skyddar fleecen och bara byta ut pappret emellanåt.

Det är bra att ha ett mjukt underlag så att kaninen inte får sår på tassarna pga hårt golv.