Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 617 ggr
Jojsan
0

Hur tycker ni jag ska göra?

Jag har 3 kaniner och nästa höst ska jag troligtvis börja ett naturbruksgymnasium lite längre ifrån där jag bor. Tar ca 30-40min med bil. Men jag vet inte hur det blir med kaninerna.. Jag har några val.

1. Börja där borta bo på elevhem och sälja kaninerna eller ha de på foder. skulle jag aldrig vilja..

2. Börja där och bo på elevhem och ha kaninerna utanför elevhemmet (självklart med lås på burarna eftersom då kan vem som helst som går där komma åt kaninerna). Men det aöternativet känns inte säkert.. Och när de ska åka hem, klarar de av att åka i en varm bil i 30-40min om de är utekaniner?

3. Bo kvar hemma och ta buss, måste byta buss flera gånger tyvärr och det kanske tar 1-2 h att ta sig hem..

4. börja på en annan skola som är närmare men som jag egentligen inte vill gå på.

Alternativ 3 skulle vara bäst för kaninerna tror jag.. Men jag skulle så gärna vilja bo där då det bli bättre sammanhållning i klassen om man bor där och det är mycket aktiviteter på kvällarna. Man lär känna klassen bättre fortare, jag har redan svårt att lära känna folk.

Men skulle vilja veta vad ni tycker? Det är ju ett tag kvar men jag ska välja gymnasium snart så.. Jag hoppas verkligen det går att ordna på något bra sätt :/

huldisen
0

Nummer 2 tycker jag :)

MarHai
0

Jag skulle ta 3an.
Jag har 1 o en halv timmes resa till min skola. Två byten.
Det är jobbigt, men skulle jag bo på elevhemmet så hade jag varit tvungen att skära ner på kaninerna till ca 10, och det vill jag inte!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

ciss
0

Oj, svårt!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Jojsan
0

#1 men skulle kaninerna klara av att åka bil eller buss sen då man ska hem med de på vintern. typ på jullov och så? det är ju varmare i bilen..

Jojsan
0

#2 hinner du verkligen med alla dina kaniner då? Har inte du väldigt många?

sputtnick_plexus
0

Oj, så svårt!

Keligast
0

Vad svårt val, jag skulle nog ha kaninerna på foder eller ta med dom till elevhemmet.

MarHai
0

De får vatten på morgonen, hö har de kvar från kvällen innan.
När jag kommer hem från skolan så får de vatten, foder och hö.

Solbackens kaniner

Jojsan
0

det enda problemet med att lämna ut de på foder t.ex. skulle vara att jag skulle sakna de så otroligt mycket och jag skulle inte lita på den jag hade de ute på foder hos. jag vet inte ifall mina kaniner skulle trivas hos någon annan de de är ganska mycket reserverade mot främlingar..

ciss
0

Har du inget syskon/föräldrar som är intresserade av kaniner & kan ta hand om dem under veckorna?

www.frihetenskaniner.se

Jojsan
0

#8 jag tänkte på motionen mest. Man vill ju hinna med alla :)

och så har man ju massor av läxor… -.-'

Keligast
0

Har du ingen kaninintresserad vän som kan ha dom på foder som du litar på?

Jojsan
0

#10 mina föräldrar skulle inte vilja ta hand om de.. ifall de skulle de så skulle de bara få mat, hö, vatten byta i toan ibland, inge sällskap annars eller Motion. mina föräldrar tycker oxå att kaninerna är mitt ansvar så de vill inte ta hand om de..

Min bror bor inte hemma så just nu är jag enda barnet i familjen som bor hemma.. vet ingen annan som skulle vilja ta hand om de tyvärr :(

Jojsan
0

#12 det skulle ju vara min kompis.. men hon ska oxå börja där så det blir ingen skillnad… :/

Jennie104
0

2:an .. de det.

Jennie104
0

de klarar att åka bil*

Tisdus
0

2an helt klart. :) De klarar enkelt av att åka bil 30-40 minuter, när det ändå inte händer så jätteofta (2 ggr i veckan räknar jag på).

Lippo
0

Jag tycker du ska ta 2:an :)
Hoppas det kommer gå bra med allt ^^

Ellen95
0

svårt:/

ciss
0

Men kan du inte bygga en rejäl utehage då? Du gräver ner nät långt ner i marken eller lägger nätbotten. Och tak! Då kan ju kaninerna gå in & ut och motionera sig själva under veckorna, och dina föräldrar kan mata.

www.frihetenskaniner.se

Jojsan
0

#20 det kanske är en idé… men går det även på vintern?då det snöar in dit.. och isåna fall måste jag bygga 3 såna…

#17 jo, det blir 2 gånger i veckan då. Så det är ingen fara? för det vore jättebra om jag kunde göra så..
enligt min mamma är det för varmt för kaninen då.. men det kanske funkar då.

Då är det bara det om man får ha 3 burar utanför elevhemmen… måste kolla upp det.

Jojsan
0

putt

MarHai
0

Jag skulle aldrig våga ha mina kaniner utomhus på skolan! Nej, usch, det skulle jag inte våga.

Solbackens kaniner

Jojsan
0

det lutar nog åt att jag åker buss varje dag tror jag.. det blir enklast och bäst för kaninerna.. :/ men det är ju ändå ganska länge kvar tills jag måste bestämma mig.

galaxens
0

Jag vet faktiskt inte :/ Svårt…finns både fördelar och nackdelar med alla.

Linneas_
0

Jag har bott på elevhem och hadeå min kanin i rummet. En annan som också bodde där hade kaninen ute som du tänker. Hon lämnade den där över helgen och bad någon som stannade där att byta vatten och ge mat och så. Sen tog hon hem den när vi hade längre lov.

[Quellii]
0

Du kan ju bygga åretrunthagar/burar åt dom, så dom kan springa in och ut som dom vill, det funkar även på vintern. Och så kan du ju höra med dina föräldrar om dom kan hjälpa med att mata och ge vatten under veckorna. Under helgerna så kan du ju göra det själv, klippa klor och sånt ^^

Sen när du börjar tvåan så brukar det vara så att man får flytta till eget rum/lägenhet då rummen på skolan ska gå till dom nya ettorna i första hand. Jag är inte helt 100 på hur dom gör nu, men så var det iaf förut när jag tänkte börja. (Om det var Grans du ville börja på.?) Och då kan du ju ha kaninerna boende hos dig hela tiden :)

Tycker inte att du ska pendla, då kan det kännas jobbigt tillslut och så kanske du slutar/byter skola pågrund av det, och det är ju tråkigt..

Lycka till, hoppas det löser sig! :)

Fiona
0

funkar de inte asså att ta med dom till elevhemet och ha dom på rummet ? :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

senna
0

jag skulle ta 3an.

Lans
0

Tycker helt klart du ska börja där om du vill det! Jag skulle nog byggt en rejäl ute Hage hemma eller lämnat ut dom på foder (ja, de är väl kanske inte så kul,,,men ifall du kunde hitta någon du litar på,,,å så du kan träffa dom ofta så är det nog inte så farligt).

Annars kan du ju ta alternativ 2. Jag har inte utekaniner så jag vet itne hur bra dom klarar att åka bil i 30-40 min? Men kan tänka mig att de inte skulle vara speciellt kul för dom.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Jojsan
0

Ska nog försöka bygga 3 hagar åt de som de kan vara i alltid.. Men då är jag orolig för att de kommer bli mindre tama eftersom ingen kommer hålla på med de under veckorna..

#27 Jo så är det fortfarande, när man börjar 2:an måste man flytta till egen lägenhet eller pendla.

johanna_loveAnimals93
0

Usch så svårt.. hoppas det löser sig!! :P