Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 735 ggr
klaraeri04
0

Skaffa belgisk jätte?

Hej kompisar! Har funderat ett tag nu på att skaffa en belgisk jätte och skulle va tacksam om ni som har erfarenhet av den rasen kan dela med er av viktiga saker att veta innan man skaffar en:)

Anonymamej
0

Undrar oxå

Villekaninen
0

En väldigt social och mysig ras. MEN kräver stor yta detta är ingen liten kanin som kan sitta i en vanlig bur. Helst ska dom vara frigående i huset eller ha en jäkligt stor bur.

Namiko
0

Som #2 säger så kräver dom mycket utrymme, det är inte en burkanin. Dom behöver även mjukt underlag, dom är så pass tunga att dom lätt får trycksår, det är anledningen till varför jag inte kommer skaffa någon jättekanin i framtiden.

Utöver det så är dom underbara kaniner. Väldigt framåt och sociala, hanarna kan ha en tendens att vakta "sin" människa mot andra när dom blivit könsmogna, något som kastrering brukar hjälpa mot. Vissa honor kan uppvisa samma beteende men jag tror inte att det är lika vanligt. Min jätte älskade alla människor, speciellt om dom hade mat. Man får träna mycket hantering när dom är små för det är inte lätt att hantera en ovillig kanin på drygt 8kg. Min var liten och vägde "bara" 5,5kg men det är en enorm styrka i bakbenen och hon var lika stor som min hund på 8kg.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

klaraeri04
0

#2 Ja den kommer isf va frigående:)

Villekaninen
0

#4 Jätte bra! Har ingen belgisk jätte själv men min vän har en 😊 Väldigt mysig och snäll ras, men själv föredrar jag fransk vädur som är lika stor och har ett hjärta av guld. Min kanin är blandning med det i och är mest fransk V och han är så jäkla snäll! Är med överallt och är så himla social. Men om du vill ha en belgisk jätte som kommer vara frigående kör på det det är också en ras som är väldigt snäll och skulle inte vilja göra någon illa. MEN belgiska jättar som #3 säger kan dom vara rätt reserverade till 1 person och vara rätt revirbenägna.

klaraeri04
0

#5 Okej tack! Ska nog läsa på lite om fransk vädur också;)