Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1038 ggr
e-stelle
0

Ok med straff på kanin?

Är det ok med nån typ av straff till kanin som gör förbjudna saker som att dra lös tapet från väggarna? Jag tänkte straff som typ spruta vatten på nosen. Menar självklart inget som gör ont på kaninen.

Naturligtvis har vi redan försökt såna saker som diverse kaninleksaker, olika saker att tugga på, plockat en massa kvistar vi ger till kaninen , busa, leka med honom ja sånt som vi tänkte skulle avleda honom.  Såklart har han alltid tillgång till hö och färskt vatten också och han äter bra.

Vi är inga pedanter som så men alltså när han tycks ha som dagligt uppdrag att gnaga så mycket tapet som möjligt på alla ställen han kommer åt. Det ser bedrövligt ut i köket, vardagsrummet, hallen och i "kaninrummet" där vi har accepterat att det får vara fult runt om på väggarna.

Det första han gör när vi släpper ut honom ur buren på morgonen är att störta fram till närmsta vägg och gnaga.

Och det känns som mycket tid här går åt för oss att jaga bort honom och skrika "FY… NEEEEJ…. FYYYYYYY"

Men han har ingen respekt för oss. Han hoppar bara glatt därifrån men är lika snabbt tillbaka igen.

[Svea&Sabina]2
1

Varför ska man kunna spruta vatten på en hund om den skäller och inte spruta vatten på en kanin? Dock skulle jag inte spruta vatten på något djur. Mer vanligt att spruta vatten på en hund och därför känns det inte konstigt. Jag vet inte vad jag hade gjort. Jag förstår självklart att du vill att din kanin ska sluta med sitt beteende, men den gör det säkert för att det är kul. Kanske du kan fixa kartonger och klippa i de så att kaninen kan dra sönder kartonger istället. Du kan limma på A4 papper med barnlim så kaninen kan dra loss det istället. Jag vet faktiskt inte vad man kan göra åt det. Min förra kanin drog sönder tapeter, men vi brydde oss inte så mycket. Sedan såldes han (inte för det) och vi tapetserade om :)

MonicaLagerquist
7

Nej man bör inte straffa djur.Avled och plocka bort möjligheten till att göra hyss och farliga saker.

Stolt ägare till tre La permer

Travis D
0

tycker man ska belöna duktigt beteende och helt enkelt avbryta dåligt beteende. 

Inte ens på hundar tkr jag man ska straffa.

Calcifer
7

Man ska aldrig straffa djur, oavsett vilket djur det är.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
0

#3 #4 Jag har aldrig sagt att man ska straffa djur. Jag sa att man inte ska göra det.

Calcifer
4

#5 Det är inte din tråd, det är ingen som svarat till dig, vi svarade till TS…

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
0

#6 Jag tänkte att ni skrev till mig eftersom jag skrev att det är vanligt att straffa hundar med vatten. Jaja sorry

Arcade-Foodie
0

Att spruta vatten tycker jag inte är fel att göra men eftersom det är en kanin, kan det hända att den kommer associera personen som sprejar som något dåligt istället och bli rädd. Då kaniner inte är som hundar och katter som tillhör rovdjur hållet medan kaniner är betesdjur, så reagerar de olika. T.ex. Min innekanin så fort han ser en balja med vatten kommer man höra stampningar och han springer och gömmer sig bakom akvariumiet, detta är från han råkade få vatten på sig när någon i familjen tog ett fotbad. Han kommer först fram när baljan försvinner, så ibland är han helt bort i någon timma.

-Aida-
1

Här kör vi fy-sprutan mot kanin och katterna, när de inte lyssnar när man säger till kommer vattensprutan som förstärkning, den ska inte användas varje gång absolut inte! Den står mest på bordet och skräpar men finns till hands de gånger någon inte lyssnar när man säger till, beöhvs bara ett sprut så är de klart.

Sebastian0403
0

#9 Usch tänk om det hade varit du Så fort du hade gjort något fel så blev du nersprutad av vatten

[Svea&Sabina]2
0

#10 Fy vad elakt, tänker samma

[EM_L]
0

Avled det är det bästa.

När Mira gör något dumt så knuffar jag bara till henne i sidan lätt och säger bestämt nej.

Oklartliv123
0

Jag brukar bara peta till min kanin så han slutar, sedan gör vi något annat kul som att leka kurragömma

Kex!
1

#10 #11 Jag säger inte att #9 gör rätt men hen skriver att personen först säger till. Om de ej lyssnar först då sprutar hen.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Vaniljmuffin
0

#10 #11 beror på vilken situation. Jag behöver använda vattenspruta när jag avvärjer aggressivt beteende när kaninerna träffar varandra. Då lyssnar dom inte på vad jag säger. Och jag lovar, en blöt nos i nån minut är betydligt bättre än riv och bitsår. Men självklart skulle jag inte göra det när det gäller mindre farliga saker :)

[Svea&Sabina]2
0

#15 Okej, vad bra!