Vill lära mig allt
Jag ska få en dvärgteddy som vi tingat efter nyår! Jag längtar så mycket. Tänkte att under tiden kunde jag lära mig mer om den rasen. Ni får gärna skriva allt ni kan men här har jag lite frågor också: När är pälsen utvuxen? Blir den lika stor som mina dvärgvädurar? Måste jag klippa den kort på sommaren? Den ska bo ute på sommaren men inne på vintern. Vi har det rätt kallt inne 18 grader. Brukar ni klippa era? Tack för svar!
Vad kul! Rekommenderar att läsa på teddysällskapets hemsida (https://teddysallskapet.weebly.com/rasklubben.html) där finns det massa fakta om rasen. Där står det bla om dvärgteddyns vikt.
På sommaren så klipper jag min dvärgteddy om hela kroppen och på vintern klipper jag endast runt ögonen.
Att klippa den på varma sommrar är smart så dom inte blir överhettade och får värmeslag. 😐 klipp då på öronen med sax istället för rakmaskin. Kaniner har ju värmen genom ögonen,Öronen är ju väldigt känsliga och har många blodkärl i sig så klipp försiktigt :)
Tack för svaren! kaninen ska ju ha det lungt när den kommer hem men jag har lite funderingar ändå. Tanken är ju att kaninen ska bo med min väldigt lugna hona. Jag tänket lite att den kaninen hat ju bott med sin mamma och syskon blir den inte ledsen att få bo själv den första tiden? Ska jag sätta ihop dom på direkten? Jag vet att min hona inte har några som helst problem med en ny kompis då vi brukar åka på helger och träffa andra kaniner som hon brukar få gå med. Men blir den nya kaninen stressad? Ifall den ska bo själv så undrar jag när den kan få bo med min andra hona.
#3 Om kaninerna börjar bråka så har inte ungen en chans. Man ska vänta minst 4 månader för ihopsläpp om det är en ungen och en vuxen. Jag förstår att du inte vill vänta, men kaninerna kan ju mötas genom galler och om dem inte bryr sig så kan du nog sätta ihop dem. Men ihopsättningen ska ju ta några veckor om det är unge och vuxen.
Den nya kaninen ska bo ensam ett par veckor innan den får träffa fin nuvarande kanin, annars blir det stressigt om den ska flytta till ett nytt hem och få en kompis samma dag.
Jag kanske ska ha dom mellan galler 1 vecka beroende vad som känd bäst. Men vet att min hona inte slåss. Vi sätter upp hagar där honor och kastrerade har får gå. Självklart är vi inne hos dom ifall det skulle bli bråk. Det har bara hänt en gång att någon hoppa på min hona men hon lägger sig platt och visar att hon inte vill slåss.
#6 det är svårt att gå in i ett kaninbråk, du kan skada dig väldigt mycket och du kan fä infektioner osv. Vänta tills den nya kaninen känner sig trygg och säker med dig, sen ska det vara galler mellan den till dom inte bryr sig om varann, eller att dem värkar trivas tillsammans. När du sätter ihop dem ska det vara på en neutralplata alltså där ingen av kaninerna har sitt revir. Det kan även vara bra att städa ur buren dem ska vara i om det är någon av kaninernas ”standard” bur. Ha alltid en extra bur om dem någon gång inte kan gåt tillsammans :) Lycka till med allt! <3
Tack! Har ni någon Teddy? Har ni bild på den får ni gärna skicka den😁
Nä tyvär bara DV vädurar 🙁
#11 så himla söt😍 #12självklart får du skicka en bild på din dvärgvädur. Bara kul. Dessutom var din DV supersöt♥️♥️
Jag undrar ifall ni klipper era kaniner och isåfall hur? Lägg gärna in bilder. Villha lite inspiration för vill klippa min🙈