Bra bottenmaterial i kaninernas låda
Den ena kaninen vill gräva om bottenmaterialet i lådan hela tiden. Det blir omöjligt att hålla rent då smutsigt och rent ju blandas om vartannat. Man får tömma hela lådan istället. Blir ohållbart att köpa en säck strö i veckan pga detta. Behöver tips? som funkar 🙏🙏 Först hade jag tidningar i botten och halm över och det blev ju billigt så även om det grävdes upp var det lätt att rengöra. Dock fylldes ju soptunnan till brädden en v innan sophämtningen 😁 Då köpte jag pappersströ på granngården (blä sa min näsa menmen). Och la bara det i kisselådan. Sedan fick de en till låda med strö först och halm på det. Tänkte det skulle bara vara och skopa upp det nedkissade varje dag och sen tömma allt på komposten vid behov. Dock funkar det inte då kaninen blev superlycklig och gräver om allt så det blandas 🙄
Ett tips? är att skaffa en peewee låda (kattlåda som har en underdel och en överdel med hål i), ha ett bra uppsugande material i bottenlådan och sen ordentligt med halm i överlådan som kaninen kan gräva runt i. Allt kiss åker ner i bottenlådan direkt och är enkelt att lyfta upp halmen och hälla ut eller skopa upp plupparna från överlådan :D Halmen blir inte speciellt nerkissad så man kan återanvända den ett tag och bara ta bort där man märker det blivit blött (iaf min kanin sitter majoriteten av gångerna åt samma håll och kissar så det är främst ena hörnet som blev lite kissigt) och har man bra material i bottenlådan som suger upp bra behöver den inte bytas dagligen då det inte rörs runt och håller sig då luktfri och fräsch (själv använde jag främst torv i bottenlådan) och det är enkelt att skopa bort de kissiga partierna vid rengöring.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Så gjorde mina kaniner med och som du skrev det blir mängder avfall.
Då jag var 10 år 1957 hade vi ett marsvin Nickolina som visade sig vara en Nicko. Då fanns inte strö och allt som finns nu. Vi hade dagstidningen och lite hö i lådan som pappa snickrat, han gjorde sina behov i olika hörn, han åt lika bra av tidningen som av höet. Han blev 12 år så det var nog inget farligt. Han fick mest hö och grönt mest maskrosblad, en bit gurka ibland. Det är ju alltid blött i lådorna som jag minns…Mvh/WL🌺
Per wee låda verkar ju supersmart 😊 Hon är rolig för hon gräver inte i den lådan som inte är kisselåda 😂🙈