Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 456 ggr
Russinlimpa
1

Vägrar hö?

Så… Min kanin vägrar äta hö. Tidigare hemmet sa att han mest åt pellets, bröd o morötter. Jag har beställt hem andra sorters hö men de kommer nog inte förens nästa vecka. Jag har testat med hö från närmaste stall och dogmans ängshö (från mataffären) då det är det ända jag får tag på utan att beställa från nätet. Men finns det något man kan göra med höet jag har nu så att han kan uppskatta det lite mer? Har halm i buren som han småäter på men inga stora mängder. Även testat att inte ge honom pellets, men det verkar inte göra honom sugen på hö det heller. 🤔

-Aida-
1

Det första jag tänker på ifall förra ägarna säger så är om tänderna verkligen är bra. Hörntänderna slipas också ner av hö, kaniner och andra gnagare slutar äta hö om det blir för svårt eller gör ont, då slipas inte tänderna ner och pellets är generellt sätt lättare att äta än hö. Så jag skulle kontaktat en veterinär som kan röntga tänderna.

Russinlimpa
0

#1 Inga problem med tänderna, första jag gjorde när jag hämtade honom var att ta honom till veterinär. :)

-Aida-
0

Röntgades tänderna? Var det är kanin utbildad veterinär? Veterinärer kan öppna munnen och titta på tänderna för att sen säga "nä de ser bra ut", utan att göra en riktig undersökning för att se hur de ser ut längst bak, de kan vara svåra att se med ögonen hur de egentligen ser ut. Sådana veterinärer som bara tittar och tror sig ha rätt var orsaken till att min fick lida längre än han behövde.

Russinlimpa
0

Problemet löst, behövdes bara en annan sorts hö och han mumsar på bra. :P

Morötterna
0

#4 vad bra :)