Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 527 ggr
Anonymamej
0

Frågor om kanin

Har lite frågor o funderingar. Har ju skrivit förut om att min kanin e lite agresiv o vi inte klickar. Nu har jag flyttat till en lägenhet hos mamma. Och det är trångare nu. Men kaninen verkar ändå må bra, hon får va i sin bur och hoppa runt i hela lägenheten. Det finns även 2 katter här. Kaninen är väldigt intresserad av dom. Ena katten (den äldsta) har nosat på varandra flera gånger. Den andra katten (yngsta). Är lite rädd för henne. (Men katten är intw rädd för rottvailler som vi vakta förr haha xD). Men någon som vet hur jag kan få den yngsta katten att inte bli rädd för kanin? Kanin står i hallen (buren iallfall) och katten vägrar gå till köket som finns via hallen.. va kan jag göra? Han har ju nosat på kanin ganska ofta ändå. Och kanin verkar vara väldigt nyfiken. Men till nästa fråga. När jag bodde i hus hos pappa, var min kanin på mitt rum. Sprang via bur o löst. Jag börja då känna mig snorig o klia i ögonen samt ont i halsen osv. Men jag tänkte inte så mycket på det. Tänkte jag kanske är damallergisk. Men byte till spån. Sen tänkte jag inte så mycket på det. Nu när jag flyttat till mindre så känner jag mer av det. Kliar i mina ögon nåt fruktansvärt o fått som små små sår pga det.. kan det va så jag faktiskt är allergisk mot kanin? Det blir även så med katterna tänker jag. Sen en fråga till, min kanin ska nu säljas. Va för pris skulle jag sätta på henne? Jag köpte henne för 350 ungefär. Nu är hon 5 ca 6 månader. Lite aggressiv men tror mest hon försöker göra revir eller är osäker. Väldigt rumsren (kissar o bajsar i ett hörn i buren) kan dock när hon är ute bajsa lite här o var men det är lite. Aldrig kissat på golvet om hon inte blivit skrämd. Typ en gång när det var ganska mörkt ute och jag skulle ta ett foto på henne och råka ha blixt då blev hon rädd o kissa. På golvet är hon världens finaste. Hon är nyfiken och skuttar omkring. Sitter man på golvet kan hon klättra upp i knäet. Ibland om man sitter på golvet och tar upp henne kan hon klättra upp i nacken. Men står man upp så sprattlar hon jätte mycket. Hon är nog höjd rädd? Hon springer fort haha och hoppar högt. När hon ska sättas ner i buren på natten får man hålla i henne om man har en sån där bur man öppnar taket för hon kastar sig in. När man ska fixa mat o vatten till henne är det bra att vara två, för annars går ho till attack. Typ springer fram o kastar sig över handen bits o sparkas (om ni förstår va jag menar). Så man behöver nog va två som fixar. Hon har haft sele på sig (vet jag börja lite för tidigt med det) hon har bara haft selen men hon kan inte gå i den. Utan vi försöker vänja henne med den så hon kan lära sig gå i den sen. I transporten sitter hon stilla verkar inte bry sig. Hon kan gå lite i den men mest sover hon tror jag? Har inte åkt så mycket med henne. Vet inte mer som behövs säga. Hon är en stressad kanin i buren men en ängel utanför. Va skulle ni säga? Det är en dvärgvädur/gotlandskanin. Hona inte kastrerad men skulle kanske behövas för få henne mindre stressad. Just det klippa klor är jätte stressande för henne då kravlar hon upp i nacken på dem som håller i henne. Sen vet jag inte så mycket mer, har ju tyvärr inte haft henne så länge. Men måste tyvärr sälja nu då. Detta va väl allt. Har ni tips? eller svar på detta? Skriv gärna isåfall

Linnea777
0

1. Förstår inte vad som är problemet med att katten är rädd för kaninen? Tvärt om är det nog bra så att den inte ”leker” med kaninen och råkar göra illa den. 2. Allergitabletter kanske? 3. Ska du sälja henne borde hon vara gratis till rätt hem. Hon verkar vara väldigt speciell och det behövs nog väldigt mycket jobb för att hon inte ska vara stressad.

Arcade-Foodie
0

Gällande allergi så får du ta allergitabletter, du verkar reagera som jag gör mot höet. Om du tänker sälja henne, sätt en symbolisk summa/ ge bort och leta efter en kaninerfarigt hem och som är beredd at ta hand om henne. Så att hon får ett bra hem som möjligt. Så att du inte säljer henne och hon fortsätter flytta runt för att hon är lite aggressiv.

Anonymamej
0

#1 nej det är inget problem så, men eftersom buren står i hallen (finns ingen stans den kan stå annars) vill inte katten gå till köket där katten har sin mat Allergi tabletter kan jag inte ta för dom slår ut mina andra mediciner. Eller va det va då det går inte.

Anonymamej
0

#2 okej. Va menar du med symbolisk summa? Är det att jag ger bort henne?

Arcade-Foodie
0

#4 Symboliskt summa är typ 100/ 50kr, så att man inte ger bort kaninen gratis.

Anonymamej
0

Katterna verkar va vän med kanin nu

Anonymamej
0
Anonymamej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om det syns, verkar inte kunna skicka bild?