Hjälp! Slöseri med hö
Hej!
Det är så att mina kaniner har pottor som de utför sina behov i. Jag har då hörack ovanför pottorna för att de ska bajsa i sina pottor. Inga problem med kissandet då de kissar i pottan förutom när de är lösa utanför buren. Jag har testat både med hörack som hänger utanför buren och sådana som man har i buren. Ingen av de funkar då mina kaniner har en tendens att dra ner allt i pottan och mer än hälften av höet går åt deras pottor. Jag har testat att sätta höracken någon annanstans så att det hö de drar ner kan de äta, men nej då kissar de i höet.
Jag har även testat lägga in hö direkt på golvet i buren och de äter, men även då kissar de på höet och mycket hö slösas bort hur jag än gör. Hur gör ni andra med era kaniner? Hur kan jag lösa det här problemet då jag känner att att majoriteten av deras hö slösas bort tyvärr.. Känner att det är ohållbart för så fort jag fyller höracken så äter de fint, men efter 10-15min har de dragit ner allt och vägrar äta det som hamnar i pottan (eller burbotten eftersom de kissar på höet då). tips? på hur jag ska lösa det här?
Kanske byta till höbollar(?) alltså sådana galler bollar så kan du ju välja med mindre utrymme mellan gallerna så går det inte lika lätt för dem att bara dra ut det samtidigt som de inte har några problem med att äta ifrån den.
För evigt med Gaia