Kastrera honan eller hanen?
Hej!
Jag har två kaniner, en hona och en hane. Tanken när jag köpte hanen var att jag skulle kastrera honom och sätta ihop dom. Men det har inte blivit av än då jag har kommit på att honan är ganska aggressiv med sitt revir och är väldigt bitchig. Så jag funderar på om det är henne jag ska kastrera, för jag ska ändå inte ta kull på henne osv. men hanen kanske jag vill ta kull på senare med en annan hona. Men det går ju inte om han är kastrerad😃
Så min fråga är vad finns det för för och nackdelar med att kastrera en hona eller en hane?
Tack på förhand! ❤️
Om de ska bo ihop måste hanen vara kastrerad. Annars är risken stor att han försöker para henne, blir stressigt osv.
Så hade kastrerad båda :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det enda med kastrera är att jag är väldigt rädd att något ska gå fel under operationen. Vill inte mista fler kaniner😕
#2 Större risk att honan får livmodercancer än att det går fel vid kastrering
Så länge djuren är friska och det är en kunnig är riskerna små :) Har kastrerat 2 honor och 3 hanar, gått bra alla gångerna :)
Som #1 sa måste hanen vara kastrerad om de ska bo ihop! Du kan ju kastrera båda två om du är orolig för honans aggressivitet eller så. Så länge du inte sätter ihop de i någons revir borde det gå bra, sen är det inte alltid de kommer överens, men man får hoppas på det bästa :)
Är honan verkligen aggresiv?
#5 Ja, hon blev skendräktig? för kanske 1-2 månader sedan och efter det så har hon inte varit sig riktigt lik, med mig börjar hon bli jättegosig igen, men när de får hälsa genom galler så biter hon typ i honom och rycker päls och morrar🤔
Men jag tänker att jag börjar med att kastrera hanen och ser om dom går bra ihop, annars får jag kastrera henne också.
#6 Låter inte som aggresivitet det du beskriver. Mest tjurighet.
#8 Nej, sant, men under brunst är hon mer agressiv☺️
#9 Aggresiv blir de oftast inte, men många tolkar det som det
Men rekommenderar att du kastrerar båda. Honan låter som att hon behöver det för att lugna sig.
Jag hade kastrera båda. Hanen för att de ska kunna gå ihop och honan för att hon ska få lugna sig. Min hona blev likadan, dock var jag en ganska oerfaren kanin ägare då så vi lät henne tjura så i kanske ett år innan jag, efter mycket tjat fick med mamma på att kastrera henne. Allt gick bra under operationen, dock upptäcktes det att hennes livmoder var vätskefylld och att den hade tryckt mot urinblåsan så att hon hade haft ont och antagligen hade det bidragit till hennes tjurighet. Kunde även vara början på cancer. Hade vi inte kastrerat henne hade hon säkerligen inte levt idag 3 år senare, nu är hon 5 år och bor tillsammans med sin bror (också kastrerad) och hon har aldrig visat tendens på att vara arg igen. Hon är precis som när hon var liten. Rekommenderar en kastrering starkt så det inte blir samma historia för er :)