Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 984 ggr
[ChickChanel]
0

Otam tam kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi köpte två kaniner av en privat uppfödare i slutet av maj, hona 7 mån och hane 4. De var då mycket hanterade och jag kunde flytta dem från deras tillfälliga burar till transportburarna utan problem. Hemma ställde jag in deras transportburar i respektive hägn (hanen ca 8 kvm, honan ca 25 kvm) och lät de vara första natten. På eftermiddagen dagen efter kikade jag till dem och hanen var väldigt framåt direkt medans honan tog lite längre tid på sig. Sen dess har jag varit inne hos dem varje dag (utom enstaka dagar) och nästan alltid haft något gott med (maskrosblad, liten bit morot osv). Båda är jättesociala och kommer fram direkt och honan får jag klappa på huvudet när hon tillåter men hanen får jag bara röra vid om han ”glömmer bort sig” känns det som. Vad gör jag för fel?

Vaniljmuffin
0

En gång om dagen? Det är väldigt lite tid. Jag får inte klappa min kanin när jag vill och han är frigående innekanin så vi träffar honom hela tiden under dagen men undantag av 3-4 timmar. Spendera mer tid med kaninen! :)

[ChickChanel]
1

En gång om dagen är vad jag hinner i veckorna , då sitter jag hos dem 1-3 timmar per dag per kanin. Jag är hos dem en snabbis på morgonen men det blir bara för att säga godmorgon. Om helgerna är det flera såna tillfällen, ibland 2 gånger, ibland fler. Sen är ju även sambon och lilltjejen inne en del. Hur gör ni andra med utekaniner?