Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 697 ggr
Nea00
0

Hur får kaninen det varmt?

Hejsan, det har ju varit mycket inlägg och videor på hur man får kaninen sval nu när det har varit en sån varm sommar. Men nu kommer ju faktiskt snart vintern, och jag vill ha min kanin i hagen fortfarande såklart. Så hur ska göra så att hon inte blir för kall nu till vintern? Och jag vet att dem har tjock vinterpäls osv. Men det var en vän till mig som lät hennes kanin få gå i hagen utan något hus med halm t.ex, och den dog pga kylan. Så ska jag sätta in någonting som hon kan gömma sig i och bli varm av? Uppskattar svar! :D

[Svea&Sabina]1
0

Om kaninen dör pga att vara i hagen så hade hon den där flera flera timmar. Mina kaniner har en inhägnad som dem är i dygnet runt, men jag kommer nog flytta upp buren till altanen där det är tak och tryggare. Men dem kommer fortfarande få komma ut i en stor Hage, så dem får nog vara där Max 3 timmar och ha ett hus med botten och halm.

cissi_1993
0

har kaninen ett hus som är isolerat och har mycket halm i sig så ska dom klara sig bra om dom inte  blir sjuk eller blöt. jag skulle satsa på att bygga ett stort isolerat hus och isolera det både golv väggar och tak sen mycket halm så dom får mysa sig in. är det en regnig vinter kan man också sätta tak på hagen. 

och glöm inte bort att det bör inte vara mer en ca10 graders skillnad på där dom har buren och där dom har hagen .

tiger tok
1

#2 isolering är onödigt. Tvärtom kan det isolera kylan. Ett hus upphöjt från marken med mycket halm i är fullt tillräckligt.

cissi_1993
0

jaha pappa isolerade när vi va små och det gick bra så jag har bara fortsatt.

Nea00
0

Tack för svaren! Jag tror att jag kommer att göra ett litet hus med halm i och sedan sätta in fleece i en av hennes tunnlar :P. Vad tror ni om det?

cissi_1993
0

det tror jag blir jätte bra men tänk då på vad #3 skriver att det ska vara upphöjt 🙂

Nea00
0

#6, jag menar i hagen, att jag ska ha fleece i hagen. Hon bor i en upphöjd lekerstuga :P

Tjeja
0

Har utekaninen bara möjlighet att hålla sig torr så håller den sig så varm som den behöver.

En öppen Hage utan något tillgång till skydd som håller sig torrt är plågeri på vintern. Ett torrt skyddat utrymme där fukt inte kan tränga in behöver finnas!   Fyll med halm så kommer kaninen trivas och klara sig så länge det inte blir lika extremkallt på vintern som sommaren varit extremvarm.  Blir mer än -20 grader kallt behövs kanske lite mer isolering. 

Det naturliga för kaniner i det vilda är ju att det har sin skyddade håla de bäddat med gräs och löv. Sedan har de fri möjlighet att gå ut och röra sig/leta mat etc när de vill.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Nea00
0

#8, jag skrev inte att jag skulle ha henne på en helt öppen yta! Det har jag aldrig haft och kommer aldrig att ha. Hon kommer ha ett hus med halm i i hagen, en tunnel med fleece i och som ett till litet hus med fleece som golv och lite halm ovanpå det. Det kommer bli jättemysigt ;P. Men man kan väll inte bygga ett hus av kartong va? Så som man gjorde nu i sommar :P.

Tjeja
0

#9 Nej jag syftade inte på dig utan generellt om öppen yta utan skydd efter du berättade om din vän som haft sin kanin ute som dött.

Nej kartong suger åt sig fukt det kommer mögla, säcka ihop och bli dåligt så fort det blir regn och ännu värre när det blir kallt dessutom.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Linneazzz
0

#10, okej tack för ditt svar! :D