Omöjlig att bära kaninen #2
Jag har gjort ett tidigare inlägg där jag frågade hur jag ska kunna fånga in och bära kaninerna, men jag har testat allt och inget funkar. Kaninerna är strax över 4 månader och är väldigt svåra kaniner. Den ena kan man bära, men hon sprattlar och den andra är omöjlig att fånga och bära. Jag är med kaninerna flera gånger om dagen och klappar dem hur mycket som helst, men ändå går det inte att bära dem. Jag vet inte om jag vågar gå ut med dem i koppel för att jag kommer inte kunna ta upp dem. Vi ska åka till Fäboden ikväll och fråga hur man ska göra och om de kan klippa klorna på kaninerna. Jag skrev lite otydligt, men jag är så trött på kaninerna så jag tappar nästan intresset. Jag vill inte att det ska låta som att jag är stressad eller arg på kaninerna, utan jag är hur lugn som helst men ändå funkar det inte.
Har du läst? http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp Jag tror du har alldeles för bråttom. Min kanin kom hit som femåring, och var omöjlig att hantera. Det tog nog ett drygt halvår, med övningarna i länken ovan, innan hon gick att plocka upp. Nu går det utan problem.
#1 Uppfödaren bärde kaninerna hur lätt som helst, men för mig är det omöjligt.
#2 Så du vill bara att det ska fungera? Utan att du behöver anstränga dig någonting själv? Det kommer det inte göra. Vad de tillät uppfödaren göra och vad de tillåter dig är två helt olika saker. Du måste bygga din relation med kaninerna själv.
#3 Det var inte så jag menade.
#4 Hur menar du då?
Jag menade att uppfödare kan bära kaninerna lätt, men inte den nya ägaren (ibland). Jag tänkte inte på att det blir en annan sak med en ny ägare. Vi lämnar det :D Vi ska skicka ett mejl till uppfödaren och fråga hur vi kan träna dem på att bli burna.
#6 Läs länken i #1. Där står det hur man gör.
#7 Tack!
Jag håller med Ljungåsen, ddet låter som att du har för bråtom, och kaniner behöver tid att vänja sig, jag hade samma problem med min kanin, men ju längre man är med dom blir dom tammare… och när man väll bärt upp dom ska man håla sig lung bara kanske sitta där ett tagg med den ooo klapa så den känner trygghet hos dig! Ett tips?! Jag förstår dig, ibland när kaniner är jobbiga i långa perioder kan intresset tapas lite.. för det känns omöjligt, men ge inte upp, kaniner tar tid?”, som hundar, mitt bästa tips? är som sagt att håla sig lung och göra lungna rörelser, och när du väll bärt upp den fortsätter hålla dig lugn och klapa den, ge den nå godis, försöker den hoppa ner låt den göra det man kan aldrig tvinga en kanin då blir det baa värre, själv har jag ADHD ich kan ha svårt att vänta vill helat att det ska gå fort, men under tiden som jag haft dom så har jag lärt mig att håla mig lugn och ha tålamod♥️, LYCKA TILL MED ALT!
#9 Jag kunde bära dem i början, så dem har blivit jobbigare för varje vecka. Jag kan inte ens bära upp ena kaninen, inte ens fånga henne, så det går inte att träna henne på de sättet. Vi ska klippa klorna på Fäboden och fråga hur vi ska hålla dem osv. Vi ska även skicka iväg ett mejl till uppfödaren imorgon och fråga om tips? :D
Okej låter bra! Jo min dvärgvädur hona som är viltgul gillar helt änkelt inte att blir buren, kan ju vara så med din oxå? Att det ba inte gillar det? ♥️
Jag vet att man får acceptera om den inte tycker om att bli buren, men jag ska börja med Kaninhoppning, så jag måste kunna bära dem långa stunder.
#12 sluta stressa…. blir bara värre då….
#12 Nu känner jag mig jättetjatig, men har du läst länken i #1? Där står det, mycket tydligt, hur man tränar en kanin att bli lyft, och det gör man INTE genom att lyfta den om den inte vill. Det är ett projekt, som tar tid. Gissningsvis har du lyft kaninerna på ett sätt som de upplevt som osäkert och obehagligt. Det är därför det gick bra i början, men inte nu. Du behöver börja om från början, och göra rätt, annars kommer det aldrig att fungera. Räkna med att det tar ett antal månader innan det fungerar. Det finns ingen Quick fix.