Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utanför-ämnet-ot
Läst 769 ggr
twinnie
1

OT: Hjälp med mattetal

Hade ett tal på matteprovet idag som jag verkligen inte lyckades lösa. Ingen i klassen lyckades och läraren vill inte berätta förren proven är rättade. Så nu tycker jag att alla mattesnillen här ska berätta hur i hela friden man räknar ut det x)

**Talet:
**Johan äter kaviar varje morgon. Kaviartuben innehåller 180 ml kaviar och Johan klämmer alltid ut en 24 cm lång sträng på mackan. Kaviartuben tar slut efter 21 dagar. Hur stor area har hålet på kaviartuben?

HJÄLP MIG :)

Essen
0

matte……fy jag hatar matte fick gå om matte B två gånger på gymnasiet.

men:

180/21 =  8,571428 ml/dag

Volymen för cylindern är V=HxA

Vi löser ut A:et

A=V/H =  8,541428/24 =0.36 cm2

ciss
0

Åh. Vad har vi sagt om att tortera folk? Man ska inte plåga människor.

Jag hatar matte.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Flippa
0

Hatar matte, så kan inte hjälpa dig ;)

Jordgubbsgodis
0

Jag hatar matte det är det tråckigaste som finns. Jag är jätte dålig på matte så kan inte hjälpa dig.

Jennie104
0

DÅlig och hatar det XD

Jennie104
0

Brosan kunde heller inte xD

Feliciaa
0

Jag hatar matte , går bara i 6:an och fattar inget av det du skrev x.x

Essen
0

(den försvann för mig, vet inte om den gjorde det för er andra men jag hade skrivit) 

matte……fy jag hatar matte fick gå om matte B två gånger på gymnasiet.

men här är talet:

180/21 =  8,571428 ml/dag

Volymen för cylindern är V=HxA

Vi löser ut A:et

A=V/H =  8,541428/24 =0.36 cm2

twinnie
0

#8 Ja, fast det är nog inte de utträkningen min lärare är ute efter, med tanke på att vi inte jobbat med Algebra denna termin. Dessutom var det inte en cylinder, snarare en kon :)

Essen
0

hålet på kaviartuben är rund alltså en cylinder eller ja bättre ord cirkel. Men jag vet inte, var sååå länge sen jag räknade den matten.

Trasdocka
0

21*24 så får du ut hur många cm som kaviartuben innehåller. Tar du 180/på det antalet får du ut hur många cm kaviartuben innehåller, och kan på så sätt gå baklänges på volymsatsen för en cylinder :)

Frida-L
0

Vi hade också det talet på provet.. jag hoppade över det.. ^^ Eller, tiden räckte inte till så jag gjorde bara dom talen som jag kunde utan att behöva tänka allt för mkt på B-delen. 

Fick tillbaka proven idag, jag fick 18/20 på A-delen och 12/20 på B-delen = G+ …inte särskilt nöjd direkt^^

johanna_loveAnimals93
0

JAG HATAR MATTE. Det är det värsta ämnet.. x( Jag gav just upp räkningen och gick och satte mig vid datorn istället. *Fy på mig*. :P

Som du nog förstår kan en simpel hjärna som min inte räkna ut det där talet. :P

emmsaaan
0

Åh herregud…

[Niike]
0

Ser ut som ett tal som min hjärna klassar som "går ej att lösa - tal" :P Jag hatar matte!

lilljojjan
0

JAG ÄLSKAR MATTE men fattar inte uppgiften