Hjälp! (Myggor)
Gråter just nu hysteriskt , det är så att min kanin har fått myggbett och kliat så mycket att han knappt har päls kvar på ena kinden, det har börjat blöda lite på ett bett, vet inte vad jag ska göra , har aldrig haft problem med detta innan,är det farligt? Finns det något medel man kan lägga för att få bort myggorna eller så att det slutar klia?? Ska man ta han till vet?Tacksam för snabbt svar! (Lägger upp bilder snart,förlåt om jag överreagerar!)
Ska lägga mygg nät (om jag hittar) men ser d bra ut så som sagt finns det något medel man kan lägga för att han inte ska klia ?
Jag har ingen koll på kaniner, så kolla upp det ordentligt innan du provar! Men klåddämpande är aloe vera-gel och hydrokortison, bland annat. Hydrokortison har jag fått till hunden, så kanske är okej för kaniner?
#4 Kortison-preparat ska inte användas utan samråd med veterinär. Just nu är det svårt att få tag i hydrokortison överhuvudtaget på apotek inom egenvården så man behöver ändå ha recept för att få tag i det. Aloe vera-gel är kanske är okej att använda men man bör ändå ringa och rådgöra med veterinär innan, mest för att se så att det inte är farligt för kaninen om den skulle slicka i sig en del av gelen.
För att få recept kan man ev. behöva ta sig till veterinären ändå, vilken också gör att veterinären kan kolla att det verkligen är myggbett och inte något annat som orsakat detta.
Så ska jag ta han till veterinären ändå då? Ska iaf försöka ringa o se. Tack för svar !
Jag tycker det ser ut som det skulle kunna vara ringorm. Rekommenderar ett veterinärbesök.
Ringorm? Konstigt , funderade på det innan men det är otroligt mycket mygg hos oss och dagen innan blev jag själv biten typ 3 gånger på bara några min, vad är typiska symtom (stav) för ringorm?
Har googlat runt lite på ringorm och ver inte längre vad jag ska tro börjar få lite smått panik nu😬 Har lagt myggnät o så och han mår bra , han äter tvättar sig osv ska man vänta tills senare / imorgon eller borde man åka / ringa vet nu direkt ?? Nu är det sånt här tillfälle då jag inte kan tänka klart typ 😬 Och mina föräldrar e ju inte alls kanin kunniga 😬
Hade det varit min kanin så hade jag ringt snarast och bokat en tid hos veterinären. Jag hade inte åkt in akut. Du kan läsa om ringorm här. http://veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/hudsjukdomar/ringorm-kanin
#10 ok tack för svar!