Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1552 ggr
inoperative
0

Skygg tjej (omplacering)

Hej!

Efter att vi förlorade vår älskade lilla kille valde vi att ta in en omplacering för att få nytta för bur, mat m.m. Tjejen vi har nu har bott ensam och i princip aldrig träffat människor, så förståeligt är hon ganska skygg. Vi vet inte hur gammal hon är, men ca 2-3 år. Det har inte gått lång tid men hon vågar redan vara avslappnad runt oss och idag vågade hon för första gången äta ur min hand. Vi har alltid öppet buren så hon är välkommen att komma ut när hon vill, hon har hoppat ut två gånger men bägge gånger fick hon panik och tryckte ihop sig i ett hörn. Hon är extremt överviktig  (hon har levt på fröblandningar och honungsstänger) så hon behöver verkligen komma ut och röra på sig men jag har inte alls velat "tvinga" ut henne då jag försöker vinna hennes tillit. Men jag läste då i en annan tråd att man kan lyfta ut dem för att de ska se att utsidan av buren inte är farlig, så jag provade. Hon hade egentligen inga problem med att bli lyft (kom från sidan) men väl ute tryckte hon ihop sig direkt och kröp in i buren (jag satte ner henne på en matta). Så nu vet jag inte längre vad jag ska göra. Jag försöker ha tålamod, men hon behöver som sagt verkligen komma ut. 

Allmänna tips? uppskattas då det är vår första omplacering (om än inte vår första kanin)!

Arcade-Foodie
1

Låt henne utforska allt i sin egna takt, när hon blir mer trygg kommer hon våga att utforska mer och du kan ge en liten pellets som belöning när hon går ut från buren. Min första kanin när han var ute i början gömde han sig under soffan och vägrade komma ut. Fick flytta hela soffan för att komma åt honom. Men efter några månader när han var trygg med mig och omgivningen började han röra sig mer runt omkring :3

inoperative
0

Återkommer till denna tråd för nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra. Hon har börjat lita på mig mer och kommit fram till gallret men vill fortfarande inte hoppa ut så jag bar ut henne, denna gången till soffan så hon skulle ha en mindre yta att upptäcka. Hon fick panik och försökte bara komma in i buren igen, ville inte gå någonstans, ville inte äta. Hon behöver verkligen komma ut nu men jag vet inte vad jag ska göra.

Ljungåsen
4

Jag tror du har för bråttom. Min kanin kom hit som femåring, och hade inte blivit mycket hanterad alls. Hon hade dessutom rätt dåligt med muskler, och var inte speciellt intresserad av att röra på sig. Det tog många månader innan hon började bete sig normalt. Numera är hon frigående inomhus, och beter sig som en normal kanin. Det som hjälpte var att se till att det var lätt att hoppa ut ur lådan. Man kan ta bort gallret helt, eller åtminstone på ena långsidan så det blir en stor öppning. Sen behöver det också finnas roliga saker på utsidan av lådan. Vi hade en pall, ett hus, och en servering med hö även på utsidan. Jag tillbringade rätt mycket tid sittande på golvet precis utanför lådan, och matade henne med pellets, eller ärtplättar när hon kom fram till kanten. Efter ett tag kopplade hon ihop mig med godis, och hoppade då ut på pallen precis utanför när jag kom, för att få godiset snabbare. När hon var bekväm med att sitta på pallen precis utanför introducerade jag en aktivitetsboll, som jag lärde henne rulla på golvet. Den gillar hon fortfarande. Viktigt är också att det är halkfritt och bekvämt även på utsidan. Själv tycker jag att vetbed inslagen i fleece är ett bra underlag. Mjukt, och lätt att tvätta om det sker en olycka.

inoperative
0

Tack för ett jättebra svar! Jag försöker ha tålamod men vissa dagar är hon jätteduktig och andra känns det som att vi är på ruta 1 igen. Första gångerna hon var ute trodde jag golvet var läskigt så jag satte ut en filt, men hon totalvägrade gå på filten och när jag tog bort den vågade hon röra sig igen. Jag spenderar nästan all min vakna tid med att sitta vid buren och prata med henne, har byggt en trappa av böcker men hon vill inte alls använda den. Jag ska ta bort burgallret idag och se om hon vill komma ut.

Ljungåsen
3

Det är normalt att hon gör framsteg, för att sedan backa tillbaka igen. Det är ingenting att oroa sig för. Sen är alla kaniner olika. Min skulle aldrig drömma om att gå direkt på golvet, och nya mattor är hon skeptisk mot tills hon provat ett antal gånger. Jag brukar använda godis för att locka henne till nya ställen. Hon får allt gott direkt ur handen, och ingenting i skål.