Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 892 ggr
[SarahOhrn]
0

Familjekanin?

Vi är inne på att skaffa en kanin till barnen nu då dom börjar bli störr, självklart vårt ansvar men så dom ändå kan sköta det lite själv. Vi har katt i familjen och ska vi ha ett ”burdjur” känns kanin mest lockande då det är lite mer givande än t ex en hamster och ändå ganska självständig (motför t ex hund). Vi har 6 barn mellan 0-15 år. Dom vill såklart kela med den, kanske hoppa lite med den på skoj och sådär. Inga vidare planer än, om dom inte intresserar sig för tävling dvs. Men Vilken ras? skulle ni säga är att rekommendera? Var inne på dvärgvädur förr men lite inne på någon större ras nu… Behöver råd från kunniga dock! Hade själv både fransk vädur, hermeliner och dvärgvädurar som liten. Gillade dom på olika sätt men franska väduren krånglade det väl med mest och han var inte jätterolig. Hermelinerna hoppade dock över alla staket ist 😂 Men som sagt - Vilken ras? kan passa? Den kommer få bo inne på vintern och ute en del på sommaren…

Fridaaaa
2

Holländsk kanin är trevlig ras!
Lite större än dvärgvädur.  Överlag social ras.

Vad menar du med "leka"?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maleficum
1

Holländsk kanin från en bra uppfödning :D Supermysiga och gosiga.

Min kompis skaffa en (och väntar på att se om den nya bebben de kikat på är en hona) på inrådan av mig och hon är supernöjd (hon har själv två barn på 4 och 6 år).

Min kompis har börjat gå lite med honom i koppel och han går lös hemma när de är hemma (annars har han stor Hage när de är på jobbet/under natten).

Han är ett riktigt charmtroll och har inte haft problem med hundar, min kanin eller min brorsdotter (som far runt som en tok) när jag passat honom. Vill gärna gosas och pussas (till skillnad från min angora som är betydligt mer självständig och inte alls är road att hitta på saker med mig eller andra).

Av de kaniner och raser jag haft kontakt med har Holländarna helt klart varit de mest sociala och trevliga och mest "barnvänliga".

Sen är det ju såklart som med alla andra djur individer! Så en bra uppfödare med erfarenhet som kan sina kaniner är ju en fördel att besöka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Luna111
0

Rekommenderar också holländsk kanin. Väldigt trevlig ras! Har själv haft två stycken.

MOJ
0

Jag rekommenderar också holländare. Dom kan bli väldigt sociala och barnvänliga. Jag skulle också rekommendera att ha två stycken då dom flesta blir gladare då. Sedan vet jag inte vad jag tycker om kanin som burdjur då dom inte alls trivs i små burar. Ett alternativ till bur är Hage av tex kompostgaller eller ett eget litet rum. (:

[SarahOhrn]
0

#1 Var har jag skrivit leka?

[SarahOhrn]
0

#4 Har ju inte riktigt gått in på storlek på bur dom lär inte ha trångt men tyvärr finns ingen möjlighet till eget rum till kaninen då det är svårt nog att få till egna rum till 6 barn :) Ute på sommaren kommer den ha stort, aningen mindre på vintern då men självklart över rekommenderat och kanske en del lös… Beroende på…

[SarahOhrn]
0

Tack för era tips?! Blir att kolla upp holländsk kanin :)