Råtta i kaninburen!
Usch. Min kanin bor i en ganska stor bur, det är som ett litet rum som man kliver in i. & precis utanför så är hennes Hage.
Så för några minuter sedan så stod jag & plockade grenar i hagen (fråga inte) & så hörde jag hur det dunsade till i kaninburen. Jag vände mig om & fick se en jätteäcklig råtta! Eller mus kanske man ska kalla det… Den klättrade upp på väggen & in i ett hål uppe vid taket. Den försökte sno vindruvorna som jag gav Uzza. Det var inte så stor. Trodde aldrig att jag skulle bli rädd för en råtta, har ju själv små gerbiler. Men det blev en fjortisgrej & jag skrek i ren panik & höll på att svimma. Det är absolut inte bra att det finns råttor där, jag vet, men jag kan inget göra. & en annan läskig sak var att jag såg den innan, men jag trodde bara att det var en grenbit som uzza hade släpat in, & jag skulle precis lyfta upp den när jag gick ut & plockade grenar ist. Men tänk om jag hade lyft upp den!
Pappa ska visst sätta dit råttfällor som inte kan skada uzza i buren någon gång :/ sån där som råttan blir fast i & äter råttgift. (som en bur)
Kan du inte spika igen hålet då? Och sätta giftet utanför Uzzas bur?
Vi har råttor på vår tomt också. Det är skit störande när dem försöker sno kaninernas mat eller sånt >.< Dock har jag aldrig haft någon i burarna, bara i hagarna.
Men de lockar till sig katter (vilket iofs är bra, då katterna jagar bvort råttorna) Och sen släpper man ut hundarna och då sticker katterna.. Ganska smart :P

#1 Jo.. Men det är liksom springor här & var. Jag får försöka! Men det går inte att sätta gifter utanför, eftersom att hagen är utanför. & utanför på andra sidan buren så är det våran bod. Det är därifrån dom kommer. Hemliga gånger ÖVERALLT.
#2 Jao ^^ Men katterna kan ju inte ta sig in i buren precis. & på andra sidan buren så är boden
Har oxå haft en råtta som bodde i vår trädgård och försökte norpa mat av mina kaniner.
Råttan var där nästan varje dag och hoppade upp i deras bur och snodde både mat och inredning (hö och halm) och sprang sedan in i sitt lilla hål där den bodde.
Vi t.o.m döpte råttan till Prussiluskan, eftersom den var där så ofta.
Är nog lite för snäll mot djur, löste problemet genom att ge lite mat och hö/halm precis utanför dess bo så att den skulle slippa ränna till kaninerna hela tiden.

usch. :S, hoppas det löser sig.
som tur är har vi inga råttor/möss i vår balkong.., tror jag? xD jag har iaf inte sätt några. :)
Råttor har jag aldrig haft.
Men däremot har det bott 2 skogsmöss vid burarna och under våran altan i flera år.
Hur söta som helst.
Gör ingen skada heller, då de inte direkt bär på sjukdomar.
Så länge det bara är dem 2, så tänker jag inte göra någonting.

#6: Riktigt söta :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#8: Även om man har bur på ben kan man få råttor.
www.frihetenskaniner.se
NinniH: Så söta!
Finns möss i våran ladugård också, i väggarna. Och längst ner på väggarna där det övergår från trä till cement kan mössen klättra ner ur väggarna. Störande! Men vi brukar ha så kallad "levandefälla" i ladugården, så man lägger havre på en sak så mössen klättrar upp på den, och då blir det för tungt och den åker ner så musen hamnar i en bur och inte kan ta sig ur. Väldigt smart uppfinning! Sen ger vi mössen till katterna, eller så får pappa skjuta dem.
Jag har sett en mus flera gånger i boxen där vi har hönsen. Deras mat (havre o värpfoder) står på marken så musen lätt kan äta. :/ Har även haft en mus i säcken med solrosfrön, men nu har vi hällt över det i en tunna(:
Jättedålig bild, menmen x)

#10: Söt!
www.frihetenskaniner.se

#10 Den var en sån fälla jag menade. Jag tkr att det är såååå hemskt med fällor, men asså. Man vill ju inte att kaninen ska bli sjuk.

#9 Ah. jag vet,men det känns enklare att hålla koll.
Sätt giftet i boden då om det är där råttorna kommer ifrån! Möss är ju ingen större fara för kaninen men en råtta kan ju faktiskt ge sig på kaninen om det vill sig illa. Har hört att om man har möss i sitt stall få finns det inga råttor där för de bor a l d r i g på samma ställe! Vet inte om det är sant förstås men låter rimligt…
Jag har haft råttor och jag tycker inte att de är äckliga när man har dem som husdjur men annars kan det vara ganska uppgivande. Och som det var nu, i ens kaninbur. Spika igen hålet vetja så inte musen eller råttan kan kommav in;)

Det är jättemånga hål:/ kommer blir svårt. Jag tror faktiskt att det var en mus, den var ganska liten..

#17: Är precis likadana möss som jag har hemma hos mig. Eller rättare sagt hos mina föräldrar.
Har haft möss där i säkert 7-8 år utan att några kaniner blivit sjuka alls.
Så tror inte det är någon fara.

#18 Okej :) Bra att det nog inte är ngn fara. Dom är supersöta, men lite läskigt när man vet att de finns där… den ryckte till en gång idag så jag flög 2 meter upp i luften ^^
#17 Möss kan bära på sjukdomar.
#20: Sa inte att de inte kan bära på sjukdomar.
Bara att vi haft möss hos oss i flera år och ingen kanin blivit sjuk.
Samt att jag rådfrågat på flera forum och de trodde inte det skulle vara någon fara alls med mössen.