Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 690 ggr
AnnaNilsson85
0

Kaninungar dör

Har en kanin som fick 6 ungar för 8 dagar sedan. Det är hennes andra kull, fast hennes första som hon boat åt. (Första kullen fick hon mitt i vintern och födde efter hela golvet så de låg döda när jag kom dit) Hon fick nu bo i en 2 våningsbur som står i ett uthus när hon fick de här ungarna. I vanliga fall springer hon lös i uthuset tillsammans med sin kaninhonekompis, men tänkte de var bättre att begränsa hennes yta inför ungarnas ankomst. Och allt gick ju bra fram tills dag 3.. då låg det en död unge precis utanför boet som är på övervåningen i buren. Dag 5 så låg det en död unge till, då på nedervåningen i buren precis nedanför stegen. Såg inga skador/bett på någon av ungarna. Har inte stört så att jag tycker mamman skulle blivit stressad heller.. Imorse var jag ner, och ytterligare en unge var död! Den satt fast i gallret på nedervåningen med huvud och "armar" ut som att något försökt dra ut den.. men att det tagit stopp för kroppen inte kom igenom. De 2 första som dog tänkte jag kanske suttit fast i spenarna och råkat slinka med ut med mamman.. men efter det jag såg idag så misstänker jag att det är nåt litet djur som tar sig in i buren och tar dem. Vad ska jag göra för att skydda de 3 som är kvar?! Kan jag flytta över hela boet i nån låda och ta in henne i en innebur? Lyfta buren till altanen istället? Bärnät kring hela buren, skulle det hjälpa? Eller biter mink eller vad det nu är för djur hål på det ändå? Det får inte dö fler ungar nu =(

Taggeman
2

Kan va Vessla eller Hermelin.
Tror att ett sånt här metall nät har tillräckligt små maskor.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/nat-793020/#tab02

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

AnnaNilsson85
0

Sådant nät har vi kring våra utehagar. Är ju ganska stelt, så frågan är hur jag ska fästa det isf när buren redan har galler.. har sådan här bur http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/med_utegard/outback/340416?rrec=true. Finns inget jag bara kan vira kring tillfälligt? När ungarna är så här små? Jag ber nog sambon lägga över bärnät idag när han kommer hem och håller tummarna att det hjälper tills imorrn.. jag jobbar dessvärre dygnspass nu också, så är livrädd att komma hem till fler som är döda imorrm =( så får vi kanske hjälpas åt att flytta buren till altan sen. Fast jag är rädd att mamman ska bli störd av det och strunta i ungarna. Vet inte vad som är smartast. Och så kan hon väl inte släppas ihop tillbaka med sin kaninhonekompis sen tillbaka då eller? Nu skuttar kompisen lös på utsidan av buren vilket jag tänkte var smart om de ska kunna fortsätta vara tillsammans sen.

Taggeman
0

Det gäller att ha små maskor så att mårddjuren inte kommer in.
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=133852.0;all

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

AnnaNilsson85
0

Ja jag får försöka säkra buren ordentligt imorgon när jag kommit hem. Tror jag har sådant nät liggande. Suck. Inte lätt att bo mitt i skogen med alla rovdjur. Är det inte kaniner så är det våra höns som blir attackerade av ett eller annat.