boar vad ska jag göra?
Hej!
Jag omhändertagit två kaniner. Nu visar de sig att honan är gravid (andra hanen är kastrerad). Hon har nu idag sprungit runt i lägenheten fram och tillbaka med hö i munnen som hon vägrar släppa och försöker även bita av mig håret hehe.
Detta var ju inte planerat och jag kan ingenting om kaninungar och Avel. Kan mycket om kaniner men absolut ingenting om detta. Så har lite frågor som lyder:
Kaninerna går lösa i lägenheten 24/7, bör jag bura in honan så hon får vara själv under denna period?
hur lång tid från och med att dom börjar boa brukar de föda ungar?
Bör jag ge henne något speciellt att äta?
Bör jag tänka på något speciellt?
Kan tillägga att jag lagt fram en transportbur med hö i på ett lite avskilt ställe ifall hon vill boa där. Men hon verkar mest va ute efter garderoberna vi har här hemma då hon öppnar dom helatiden och vill in där även fast jag stänger. Ska ja låta henne boa där eller kommer hon hitta ett annat ställe ifall jag inte låter henne gå in där?
snälla bomba mig nu med massa tips? och råd!
Har du fått bekräftat från veterinär att hon är dräktig? Hur länge har hanen varit kastrerad? - antar att det är han som skulle vara pappan om det blir ungar? eller har hon bott med annan hane?
Honor kan boa utan att faktiskt vara dräktiga
antar också att de är hanen. hon känns väldigt stor i magen men ej bekräftat från veterinär. Sitter och hoppas på att hon är skendräktig? men om de blir ungar vill jag ändå ha lite förkunskap