Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 762 ggr
Agnes.stoltzz
0

Hur får jag bra kontakt?

PLanerar att hämta en ettårig kanin imorgon. Det blir första gången jag träffar honom och tar med honom hem. 

Hur ska jag få så bra kontakt som möjligt med honom? Han ör ju ett år, så inte liten bäbis men ändå inte jätte vuxen, så det borde väl inte vara jätte svårt att få kontakt med honom? 

Skriv gärna tips? på hur jag ska få så bra kontakt som möjligt med honom! :3

Arcade-Foodie
0

Man gör precis som med en kaninunge :3 så går allt bra. Du bör lägga märke till om han gillar folk, rädd, osäker eller söker uppmärksamhet och utöver det anpassa hur du bemöter honom. Beroende på hans personlighet så kan det vara lättare eller svårare att få kontakt med honom men med tålamod så går allt bra. Gå inte för fort framåt och se vad din kanin gillar och vad han inte gillar. Och fokusera mer på vad han gillar än vad han inte gillar, så går det fortare att få kontakt och spendera mycket tid med honom.

tixEntry
0

Ska han vara inne eller ute?

Börja med att låta honom känna sig bekväm i buren och var utanför, ge honom godsaker ur händerna och prata med honom, så uppfattar han dina händer och din röst som något bra. Sedan kan du låta honom hoppa runt i en mindre Hage eller ett rum där du sitter med godis han får när han kommer fram till dig. Om han tillåter att du klappar och lyfter honom kan du göra det, men om han inte verkar vilja måste du respektera det och inte tränga dig på. Du kan gradvis träna upp det i så fall.

För att ha något att göra med honom kan du träna honom att komma till dig när du kallar på honom, och trick som snurra, gå på bakbenen och high five. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig   ᔕ   Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds   ᔕ   Tumblr: lavendrclouds

Agnes.stoltzz
0

#2 han kommer bo ute.

Men min förra kanin gick ute i en stoor Hage från typ 15 till 22, ska jag låta honom vara ute lite kortare tid i en liten Hage, så jag kan sitta med honon?

tixEntry
0

Jag hade nog tagit en större Hage och skärmat av en mindre del av den så han är i närheten av dig och vänjer sig vid din lukt, dina rörelser, röst, mm i början. Efter ett tag kan du göra hagen så stor det går, ju mer plats att springa på desto bättre!

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig   ᔕ   Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds   ᔕ   Tumblr: lavendrclouds