Para kaniner snälla behöver råd!
Båda ser brokade ut så para inte dem.
Då är risken stor att ungarna blir vitscheck = inte bra.
Har du härstamningsbevis på båda?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Yes de finns! Har parat de 1 gång tidigare och de gick jättefint. Då de blev en så finn kull så ville vi para de igen. Därför jag frågar om råd han är lite blyg för henne och vet inte riktigt hur han ska göra då han försöker para sig mot hennes ansikte stackaren. Han kastreras på fredag så ville passa på och para de några gånger så hon blir dräktig.
Är honan inte brunstig så finns det inte så mycket att göra. Sen tycker jag att man ska ha något syfte mer än att det blir en fin kull. Varför ska hanen kastreras?
Min hane ska kastreras för att han ska kunna bo med sina döttrar och för att han ska kunna bli lite lugnare i sitt temperament samt revirmarkerande. Då de bara skvätts och bajsad överrallt hemma tyvärr hur många toalådor jag än har så spelar de ingen roll tyvärr.
Men jag har fått igenom 2 parningar med de i helgen. Ville bara göra två gånger till så man kan vara säker på stt de blir bebisar :) ville kolla om någon hade råd om någon speciell mat som kan höra de lite extra pilska.
#5 Är aldrig säkert oavsett hur många parningar. Men hade inte stressat mer med det, eftersom det blivit parningar.
Persilja kan få igång brunst med. Men inte säkert honan vill nu när hon redan blivit parad
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej tack snälla! :)
#0 Blir faktiskt aningen ledsen när jag läser detta inlägg, jag förstår att TS inte vill ha råd du inte bett om men jag kan inte låta blir att reagera på hur du viftar bort problemet med vitscheck.
Frida är kunnig inom ämnet så det är inget hitte-på hon varnar dig om, läs gärna dessa: http://kaninmagazinet.se/2012/march/vitscheck.html, http://kaninmagazinet.se/2013/august/mutationer-fordel-eller-nackdel.html
Att tidigare kull klarat sig är ingen ursäkt eller garanti då någon av dessa ungar kan ha dött redan i megacolon, eller så lever de långa liv allihopa. Men det skulle heller inte vara något kvitto på att denna kull kommer att bli problemfri.
Jag hoppas du tagit åt dig informationen och är medveten om riskerna med denna PARNING (och parningar överlag), lycka till!
Men nu blir jag faktiskt sårad när jag läser det här. Jag gick med här för jag hoppades på bra råd och hjälp/tips för att kunna göra och ge allt de bästa för mina kaniner men istället får man ett sånt här bemötande. Kaninerna är Teddy dvärg vädurar har stamtavla och varit till veterinären med båda inga konstigheter där utan allt var ok.
#10 Jag ser inget otrevligt i min kommentar (eller andras) men du måste ha missförstått mig då jag aldrig antytt att dina två kaniner är osunda på något sätt, det är ungarna efter dem jag oroar mig över då megacolon kan uppstå oavsett hur friska föräldrarna är som individer.
Bra råd behöver inte nödvändigtvis vara önskvärda råd av mottagaren.
Vilka färger är det?
Man kan inte para kaniner (eller några djur över huvud taget…). Man kan sätta ihop dem och hoppas att de parar sig. Så enkelt är det! Man kan (och bör) också lära sig om arten, hur det fungerar med brunst, hur man märker att de är brunstiga mm, men, som sagt, vill de inte så vill de inte och då är det inget att göra något åt.
Jag har fött upp kaniner i 35 år eller så, och säger aldrig att jag parar kanierna, bara att jag sätter ihop dem! Har jag sedan sett dem para sig så kan jag så klart glatt säga att de är parade 🙂. Inte heller säger jag att jag ska ha ungar då eller då; jag säger att jag hoppas på ungar!
Vi kan ge djuren de bästa förutsättningar som är möjliga, men många faktorer spelar in när det gäller resultatet. Det viktigaste, som man aldrig kan få för mycket av, är kunskap. Ingen är någonsin fullärd!