Brokad, Mantlad & Sheck?
Har inte riktigt förstått hur brokad, mantlat och sheckar ser ut eller rättare sagt hur teckningen ser ut. Är det någon som har bilder på någon av dessa teckningar eller kan förklara hur det set ut?

#1 Vad är då skillnad på japanbrokad och japantecknad? Dom ser väl likadana ut? (:
#2 jag tror det är samma sak :P

#1 så sööt<3<3:)
#7: Så jättefin!
#1 den där är inte japanbrokad. den är gul/svart japantecknad.
Brokad är vad som kallas en dålig mantelteckning. Ungefär så här ser en manteltecknad ut (denna kanin har inte jättebra mantelteckning dock).
Scheck om jag minns rätt kan bara finnas på engelsk sheck och rhinsk sheck (och kanske någon till ras?). Alltså, kaniner som vissa säger är shecktecknad är brokade.
Kaninen på bilden är alltså en manteltecknad, fast inte jättebra tecknad.

Det finns 3 olika godkända scheckteckningar. Tysk-, Engelsk- och Rhinsk Scheck. Det finns ingen benämning som endast heter "Scheck".´
Manteltecknat är en kanin med vit grundfärg och en mantel i Godkänd färg?.
Brokad är en dålig mantelteckning, alltså mantlad med för mycket vitt.
Sedan finns det en genetisk betäckning som kallas Vitscheck. Detta ser ut som en scheck med för få fläckar. Tex. en fär kort ål på ryggen eller endast några prickar runt ögon/öron.
#1: Precis som Jojsan säger, dendär är g/s japantecknad.

Tack så mycket alla som har visat bilder och förklarat nu vet jag hur alla teckningarna ser ut! :)

Det är svårt med färger det håller jag med om :) Även uppfödare som har hållt på med en viss färg i många år kan göra fel. Ofta därför många rikttar in sig på kaniner med färgkoder med bara små eller stora bokstäver :P lite lathet kanske men men :p men det ÄR svårt som sagt, hade en lång diskussion för inte så länge sedan om en kanin på kanin-net där typ alla uppfödare tyckte olika om en kanin xD men så är det, folk kan dessutom ha olika uppfattning om hur en färg verkligen ska se ut. Det bästa om man undrar över en viss färg är att kontakta en uppfödare för just den färgen. Själv försöker jag just nu lära mig skillnaden på havanna och brunzobel, sitter med bilder om och om igen och kan verkligen inte skilja på dem >.<
#13: inga problem :)

#11 en kanin kan också vara brokad som en del i en teckning, ex viltsiames brokad wienertecknad, krångligt som attan jag vet och jag själv kan inte skilja på en viltsiames brokad och inte brokad om man jämför med de kaninerna jag sett, finns antagligen några självklara ena med, men inte några jag sett >.<

#16 Haha, det där vågar jag inte ge mig på. Kommer gå vilse i tecknings-djungeln ^^ Jag kan bara grunderna :P
Japantecknad gul-svart
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Japanbrokad är en manteltecknad kanin med japantecken. (manteln är japantecknad)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin