Hjälp med Molly :)
Hoppas inte ni tycker att jag är värsta dåliga människan nu. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra av min älskade kanin. Mår så dåligt över det här så jag behöver lite hjälp nu..
När hon var liten var hon helt underbar, hon låg alltid i mitt knä när jag kollade på tvn, sprang runt fötterna vart man än gick och allt sånt där. Sen kom hon in i tonåren och blev lite besvärlig, men det gick över. Men nu sedan nåra månader tillbaka har hon blivit "skygg". Inte riktigt rädd, men man får inte ta upp henne ur buren då blir hon jättearg. Man får inte ta upp henne när hon är på golvet, hon springer bara iväg. Och om man sitter i soffan eller på golvet så kommer hon oftast fram och nosar lite. Men rör man henne minsta lilla så springer hon iväg fort som attan igen. Men hon är inte rädd så att hon sitter i ett hörn, utan hon springer omkring. När hon väl är i famnen är hon hur gosig som helst, men annars näe.. Tror inte att det är tonåren, hon blir ett i december. Vet inte hur jag ska göra, för jag kan inte ha det såhär längre :(
Hon är absolut inte aggressiv, hon har aldrig bitit mig eller så. Men tycker det här är så jobbigt, då jag ständigt har dåligt samvete för att jag inte gosar med henne osv. Ja-a, som sagt så behöver jag lite hjälp om hur jag ska göra nu, känns som att jag har provat allt. Har tyvärr inte heller hur mycket tid som helst att lägga ner då jag har jättemycket i skolan och allt det där. Jag älskar henne jättemycket <3 men det känns som att jag har gett henne så mycket tid nu, men det har inte blivit bättre..

Staackare :(

Jag vet kanske lite hur du känner dig! Känns exakt som att det är min Molly du beskriver. Hon är också så att om man klappar henne om hon är ute så springer hon iväg och är hur gosig som helst i famnen. Hoppas du kommer på någon lösning hur du ska göra med henne eller att hon blir "bättre" :) <3

hmm du hade ju problem med tiden då blir ju allt mkt svårare.. Men försök att göra ¨så hon hoppar upp i ditt knä självmant, ställ matskålen i knät eller lägg hennes favvo frukter/grönsaker. Om det inte har hänt något dåligt när du har tagit upp henne kan jag inte komma på vrf hon helt plötsligt tkr de är obehagligt .. aja lycka till iaf :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#3 Okej. Åh, vad synd.. :/ Men har du försökt med någonting eller hur gör du för att få in henne i buren och så? För jag har ju henne lös i köket, och när hon ska komma in i buren på kvällarna så blir det så svårt, efter som man inte får tag i henne. Så man måste låta henne hoppa in i buren av sig själv, och det är ju inte alltid hon vill det :P
#4 Precis, har testat det och hon kommer upp då ibland. Men problemet är ju att jag har försökt så länge och ingenting händer.. Tycker bara att det är så synd om henne då jag vet att hon innerst inne är kelig och gosig. Tack iallafall :)

#5 Ja det är lite synd :/
Om man anstränger sig så går det ju att få tag i henne och lägga in henne i buren men det är stor skillnad om man jämför med min andra kanin för honom kan man bara ta upp utan att han springer iväg. Hehe precis, dom vill ju hellre vara ute och springa än sitta inne i buren :P Men det enda jag kan komma på som jag gör är att jag håller godisar i handen och sedan får hon äta ur den och medanns så klappar jag henne. För tror nog att det är för att hon är lite rädd som hon inte vill att jag tar i henne och så men det är ju olika från kanin til kanin :)

Behöver fortfarande hjälp.. :/
Har samma problem med Filippa. Man ska inte klappa henne! DÅ blir hon jäkla "sur" och springer iväg . Så jag vet inte vad du ska göra :/
jag har samma problem men pontus är 3ÅR !

Samma problem här…

Så gör Peach också, men det tar jag inte så stor notis om. :P Hon vill helt enkelt skutta lite till, men om jag har bestämt mig för att jag verkligen ska ta upp henne, så tar jag upp henne, oavsett hur mycket hon sprattlar! Det gäller att man är bestämd (men inte hårdhänt) så att kaninen fattar att de inte kan komma undan med vad som helst. ^^

Oj, många som har samma problem ju.. :P
#9 Och han har jämt varit så eller? Hjälp, tror inte jag orkar med Molly såhär så länge faktist.. :/
#11 Har testat det också, men om jag håller fast henne när hon sprattar så skriker hon. Och det är inget vanligt skrik kan jag lova, usch.. Låter som att hon ska dö. Nej, om hon får sån panik så får det hellre vara.

Mulle är också så, fast bara när han är ute i hagen. När han är i buren får man gärna klappa honom :)

jag har ju ungefär samma problem med Maja men shit vad många det var som hade de här problemet .. :O Undra vad de kan bero på .. :S
Tänk på att hålla henne rätt och tryggt, stöd för bakbenen och en fast skyddande hand på ryggen .
jag har skitit i att Maja sprattalr och har sig jag tar upp henne och släpper ut henne, går i sele, borstar, kelar och det har faktiskt blivit mkt bättre men hon bits fortfarande när hon sitter i mitt knä men jag har tjoka kläder på mig..
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag har inte nått sånt problem…
Jag vet tyvärr inte vad ni ska göra, ni som har det problemet…

oj va många det var som har det problemet!
Min Ino gör likadant också. Nu har jag haft honom sedan i maj och när jag då köpte honom var han 7 månader. Så han är ca 1år. Eftersom ja köpte honom när han var så gammal har jag hela tiden trott att den förra ägaren inte brydde sig om honom. Men nu är det ju fler som har samma problem.
Vad jag tror är att man ska försöka dagligen att ta upp dom. Ino skriker också iblen när jag ska ta upp honom, men det är inte så högt. Han älskar att bli klappad men det är alltid på hans villkor. Men särskillt på kvällen hoppar han mot mig när jag kommer till köket där hans bur står och där han alltid springer lös.
Så egentligen är vi fler som behöver tipps om hur vi ska göra, vi vill ju inte plåga våra goa kaniner…