Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1048 ggr
julelii
3

Kanin som låter som en gris

Hej jag har ett utrop till alla som  börjar undra varför ens kanin låter som om den snarkar nästan eller nyser, fast ändå glada och spralliga, och det är väldigt vanligt att det kan bli så för kaniner vid 4 månader- 9 månader.

tiger tok
1

Aldrig haft en kanin som gjort så! Men varför skulle de börja låta som en gris i den ålder?

Peak303
5

Hur menar du som gris? 
Att en kanin låter som ett marsin ja, har jag själv ägt en. Men det är inte vanligt att en kanin låter som en gris. Om den låter så hade jag åkt in med kaninen för att kolla dennes luftvägar. Då det låter oroväckande. 

Sen att en kanin kan låta högre med marsvin/grisliknande ljud ja. Men detta är oftast när en hona är så pass brunstig att hon "tjuter efter en hane". 

Hanar kan också göra det ja, men då som uppvaktningsljud. Inget att uppmuntra till. 

Känns inte riktigt bra att sprida falsk information.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Novachan
1

Menar TS att dessa läten skulle vara normala och inte bero på någonting ex. sjukdom? Jag tror inte gnagare ska låta som en gris.. då skulle jag ta djuret till veterinären

Peak303
1

#3 Kaniner räknas inte som gnagare :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

taxidriver142
1

Jag förstår vilka ljud du menar, inget att oroa sig för, kaniner kan låta så ibland.