Behöver råd om ensam kanin
Nu i januari har jag tyvärr blivit tvungen att avliva två av mina tre kaniner och har nu bara en snart 7-årig hane kvar ensam och vet inte vad jag ska göra. :( Jag har inte möjlighet att ha kvar honom (det var planerat att han och de andra skulle flytta till min mamma på landet) eller köpa en till kanin som sällskap. Är omplacering någon idé när han är så pass gammal och redan verkar stressad och nere av att kompisarna han haft hela livet är borta eller är det bättre att helt enkelt låta honom få somna in?
Det beror på om han är påverkad av sin ålder. Men om han inte är det och hoppar runt osv så skulle han kunna leva flera år till och då är det värt att omplacera till någon som kan ge honom en kaninkompis (hona då).
Tycker det är fel att avliva friska kaniner. Men min åsikt
Hade omplacerat eller hittat hona att låna :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Han är väldigt människoskygg så det blir inte så mycket omkringhoppande nu när de andra är borta och han får liksom inte ut något av mitt sällskap och tyvärr kan jag inte skaffa en till kanin. Har däremot gott tid på mig att hitta ett omplaceringshem så ska nog annonsera men får se hur han mår i fortsättningen då han aldrig varit ensam tidigare :)
Hur har han blivit människoskygg? Har inte någon ägnat kaninen tid genom alla år? Bara man umgås mycket med sina kaniner så blir de ju hur tama som helst är min erfarenhet. Bara för att de har sina kaninkompisar så ska man ju vara tillsammans med sina kaniner mycket också tycker jag.
#4 Vilket fruktansvärt otrevligt svar. Jag har ägnat alla tre kaninerna extremt mycket tid under åren och har ofta varit med dem dygnet runt men de har aldrig varit särskilt intresserade av människor. De kommer absolut fram för att få godis men det är ungefär så långt deras intresse sträcker sig då de aldrig varit utan andra kaniner och därför inte behövt vara med människor för att få utlopp för sitt sociala behov.
#4 Alla kainer blir inte sociala med människor hur mycket man än umgås med dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har hursomhelst beslutat att lägga ut annons om omplacering och och låta det ta tid att hitta ett hem med en kaninhona i behov av sällskap :) tack för era råd