Sjuk kanin (balans) AKUT
Hej! Har gjort ett par inlägg nu om min kanin som blev skadad av en mink förra veckan. Vi åkte in till veterinär och fick ögondroppar, smärtstillande, och antibiotika. Hon åt inte utan blev stödmatad, hon blev bättre och började äta hö, blöt pellets och banan. Imorse när vi kom ut var hon betydligt sämre och ville inte röra på sig, släppte de i hagen men hon vägrade gå och ramlade nästan ibland när man ställde ner henne. Har stödmatat henne massor då hon inte äter men kan vara förstoppad då hon inte kissar eller bajsar mycket. Nu på kvällen har hon blivit betydligt sämre snabbt och kan inte stå upp utan har huvudet i marken eller ramlar på sidan. Hon försöker ändå resa sig men kan inte utan hjälp. Hennes öra skadades av minken och veterinär sa att hon kunde få dålig balans om det blev infektion i örat vilket hon nu förmodligen har fått. Balans sinnet är nog skadat. Hon äter fortfarande inte och börjar få problem att hon inte sväljer det jag ger henne. Om ingenting blir bättre ska vi till veterinär på tisdag eftersom det är stängt nu och 1 januari. Ett djursjukhus nära har öppet men tar 3000 för ett besök för att det är röd dag. Vi kan åka till strömsholm som är 1h bort, men vi vet inte hur länge hon klarar sig heller. Vad tror ni är bäst att göra för kaninens bästa? Och vad kan vi göra under tiden?
Glömde lägga till att hon även har snor runt nosen.
En kanin som är så sjuk måste till veterinären direkt. Vet att jag kommer låta hård nu. Men kostar det 3000 lägger man ut 3000. Ligger kliniken en timme bort så åker man dit. Som du beskriver det låter det inte som att kaninen kommer överleva till på tisdag. Och det är ditt ansvar som ägare att antingen behandla eller svika för att förhindra onödigt lidande.
ja alltså jag måste hålla med Covfefe här åk till vet din kanin är väldigt sjuk den kanske måste avlivas rent.
hoppas att allt går bra styrkekramar <3
Fy vad trist. :( Jag hade nog åkt till veterinären som tar 3000 bara för att slippa oroa mig eller åkt bil till den andra (om man har tillgång till bil). Hoppas att hon blir bättre snart. 🌺
Vi kan inte ta oss iväg idag utan får avvakta till imorgon. Vi vet att vi förmodligen måste avliva henne och är beredda på det, vi tar hand om henne så gott som det går och även hennes bur kompis. Vi kommer ta henne till vet så fort som möjligt och se vad som blir bäst för henne♡
Vet att folk antagligen kommer bli arg på mig nu. Men kan du inte ta henne till veterinär så kan du inte låta henne lida. Avliva henne hellre själv då.
#7 Jag vill inte avliva henne förens en professionell veterinär har kollat henne, om det finns något vi kan göra så hon blir bättre.
hoppas du har tagit dej till veterinären nu <3
Som vi förväntade oss somnade Chima in i början av 2018, hon blev 4 och ett halvt år och var en riktig kämpe❤
Beklagar ❤️😔
Jag vet att det redan är försent men låta ett djur som unte ens kan stå upp och är extremt sjukt ska till veterinär direkt och inget annat eller avlivas på plats. Vill påpeka att det är olagligt att låta djur lida i onödan. ”Vill se om något går att göra” ja nu isåfall annars alldrig. Om man inte kan ta sig till veterinär direkt när det händer ska man kunna avliva själv anars ska man inte ha djur.
http://nouw.com/gosekaninerna/category/ovrigt
Gosekaninerna@gmail.com
#14 Exakt min tanke.
#14 + #15 Nu får ni sluta vara elaka. Jag tycker inte att vanliga privatpersoner ska avliva sina djur hemma då det är alldeles för svårt att avgöra om djuren kan räddas eller ej.
#16 Nej, faktum är att det jag säger nu kommer låta ännu elakare. Jag skulle aldrig i mitt liv låta mitt djur lida igenom det som beskrivs i tråden bara p.g.a ett litet hopp om att det kanske går att rädda. Jag hade gjort allt i min makt, om det så hade inneburit en lång sträcka med taxi, för att hjälpa det. Alternativt avlivat det i barmhärtighet då det faktiskt finns en gräns för vad man bör utsätta ett djur för bara för att "rädda" det. Nu kommer folk bli jättearga för att jag är så låg att kritisera en stackare som förlorat sin kanin på ett hemskt vis. Men sanningen är den att kaninen led. Och jag är så trött på att man ska låta djurs lidande gå förbi för att spara människors känslor. Vi har valt att skaffa djuren. Dom är vårat ansvar. Om dom lider är det vårat fel. Våra känslor här är inte det viktiga, det är djurens. Kan man inte tåla det och ta sitt ansvar så ska man nog fundera både en och två gånger till om man verkligen ska ha djur. Det är inte en rättighet utan ett ansvar. Det säger jag inte för att vara elak, utan för att det är sant. Räknar med att dethär inlägget antagligen blir borttaget och/eller att jag blir kickad ur forumet. Så jag säger allt så har jag sagt mitt. Bye.
#16 Tack.
#17 Kaninen gick på smärtstillande och antibiotika mot infektion, alltså kände hon inte av lika mycket som utan smärtstillande. Jag skulle inte ha avlivat henne själv, då jag inte vet hur man gör, eller hur jag gör det smärtfritt. Såg hellre då att hon kunde somna in naturligt vid sin kompis.
Fruktansvärt gjort av er att inte åka till veterinären när kaninen var dödssjuk! Hur kan man bry sig så lite?
#17 + #19 Ni har rätt till era åsikter, men jag tycker att det är lite extremt. Kaninen blev dödad av en mink men ni får det att låta som att det är trådskaparen som är skyldig. Jag hoppas att ni båda är veganer och endast har husdjur som äter vegansk kost, annars håller inte riktigt argumenten med att minska lidande i så stor utsträckning som möjligt.
#20 Nej den blev skadad av en Minsk. Sedan åkte man inte in till veterinären när läget försämrades utan man väntade. Det är inte att ta sitt ansvar som djurägare.
Blir kaninen akut sjuk ska man enligt lag ge den hjälp, antingen genom att ta sig till veterinär (även om det är långt och dyrt!), kolla om distriktsveterinärerna kan hjälpa eller om man känner någon jägare som kan avliva. Håller med att man inte ska avliva själv hemma utan kunskap, men då får man kosta på sig det veterinären kostar istället. Djuret ska inte behöva ligga hemma och självdö!
det är klart att kaninen blev dödad av minken men djurägaren lät sitt djur lida istället för att ta sitt ansvar. även om kaninen hade ont var den så pass dålig att det måste funnits ett psykiskt lidande. inge skulle ha låtit ett människa som mådde såhär dåligt vänta trots att det kostade. och nej lagen är inte på ägarens sida men lite stöd kan man ju visa att kaninen dog var ej ägarens fel. stötta och upplysa är my
#22 Japp det är lag att man ska veta hur man avlivar djuret eller är säker på att man har kontakter eller veterinär som kan avliva inom kort LAG!!!!!!